En notis fra UiT Norges arktiske universitet - les mer.

Ungdommer bruker mye tid på nettet – men trenger å bli bedre til å vurdere kvaliteten på informasjonen der.
Ungdommer bruker mye tid på nettet – men trenger å bli bedre til å vurdere kvaliteten på informasjonen der.

Slik skal ungdom bli kildekritiske og takle dagens informasjonsvirkelighet

Publisert

Til tross for at de har vokst opp med internett, kan ungdommer i dag for lite om hvordan de skal vurdere informasjon. Et nytt kurs fra UiT skal øke kompetansen deres.

Nasjonale undersøkelser viser at kun sju prosent av norske 15-åringer kan gjøre en god og begrunnet vurdering av en nettside som kilde. Det utgjør i underkant av to elever i hver videregående skoleklasse.

– Ungdommer får ofte høre at de er «gode i data», og det stemmer når det gjelder blant annet sosiale medier, kommunikasjon og spill. Men når det gjelder å skille gode kilder fra dårlige på internett, og bevisstheten rundt egen læring, så er det for mange ungdommer som har lave ferdigheter. De er ikke informasjonskompetente nok, sier prosjektleder for det nye kurset iKomp i VGS, Lars Figenschou, førstebibliotekar ved Universitetsbiblioteket (UB) på UiT Norges arktiske universitet.

Informasjonskompetanse handler om å vite når du har behov for informasjon, hvordan du effektivt framskaffer relevant og kvalitetssikret informasjon, og hvordan du på best mulig måte kan bruke denne informasjonen.

Kurset sendes i disse dager ut til alle videregående skoler i landet, og er utvikla ved hjelp av midler fra Nasjonalbiblioteket og Troms Fylkeskommune.

Les mer om tilbudet på hjemmesidene til UiT Norges arktiske universitet