Skal du besøke Dovre eller Dombås? (Foto: Olga Miltsova / Shutterstock / NTB scanpix)

Reiselivsforskere vil se bildene dine fra Dovre

Hva betyr Dovre for oss? Hva gjør og hva ser vi der? Det er forskere nysgjerrige på.

Bærekraftige Opplevelser i Reiselivet (BOR) er et treårig prosjekt hvor forskere ser nærmere på reiselivet i Innlandet.

I prosjektet ønsker de blant annet å vite mer om hvordan vi bruker Dovrefjell, Dombås og områdene rundt. Derfor inviterer forskerne deg til å dele bilder med dem.

Hytteeiere, besøkende, gjennomreisende og fastboende er velkommen til å delta. Det gjør du ved å ta et bilde og legge det ut på Instagram med emnetaggen #vårtdovre.

Om prosjektet

Prosjektet Bærekraftige Opplevelser i Reiselivet er et samarbeid mellom Norsk institutt for naturforskning (NINA), Høgskolen i Innlandet og Østlandsforskning, i regi av Senter for reiselivsforskning.

– Vi har kalt eksperimentet Vårt Dovre fordi vi ønsker at folk velger noen motiver som de ønsker å dele med andre. Derfor har vi kalt det Vårt Dovre istedenfor Mitt Dovre, sier Monica Breiby til forskning.no.

Hun er forsker ved Høgskolen i Innlandet.

– Hva kan foto bidra med i reiselivsforskningen?

– Det vi ser er at i sosiale medier så brukes bilder veldig mye både på Facebook og på Instagram, og mange ganger så kan et bilde si mer enn ord, det kan kommunisere på en bedre måte.

Alle som blir med på eksperimentet er med i trekningen av en gavepakke.

Avsluttes i desember

Bildene har begynt å komme inn. Forskerne har ikke lagt noen føringer på hva slags bilder du deler. Det kan være bilder fra fjellet, fra tettstedene rundt, fra hverdagen eller annet. Det er også mulig å legge til bilder som er tatt i en annen årstid.

– I prosjektet fokuserer vi på en utvikling som tar hensyn til de som både bor og besøker en destinasjon. Så ser vi nærmere på hvordan man kan drive en destinasjon hele året, sier Breiby.

– Vi hadde et lignende eksperiment i fjor sommer som handlet om Mjøsa, og det kom inn ganske mange bilder både fra sommer, men også høst og vinter. Det var vi egentlig litt overasket over, men det ble en god blanding.

Norsk institutt for naturforskning (NINA) deltar også i prosjektet. I sommer har de lagt ut spørreskjemaer i svarkasser langs sentrale turstier på Dovre som også vil bli en kilde til informasjon.

Forskerne vil finne ut hva som er viktig for folk når de besøker en nasjonalpark som Dovrefjell.

– Når vi ser på nasjonalparkene og den statelige styringen av de, så ønsker vi å vite mer om hva brukerne legger vekt på.

Instagram-eksperimentet vil avsluttes i desember, og Monica Breiby ser frem til å studere bildene som kommer inn.

Bildene vil bli analysert i forskningsprosjektet og mulig bli brukt til formidling av forskningsresultatene.

Powered by Labrador CMS