Barfotløping var den store trenden for noen år tilbake. Men hvor gunstig er det å løpe uten sko med demping? (Illustrasjonsfoto: Soeren Kracht / Shutterstock / NTB scanpix)
Barfotløping var den store trenden for noen år tilbake. Men hvor gunstig er det å løpe uten sko med demping? (Illustrasjonsfoto: Soeren Kracht / Shutterstock / NTB scanpix)

Skadelig teknikk for barfot-nybegynnere

Noen mosjonister får dårlig løpsteknikk når de skifter fra å løpe med dempede joggesko til å løpe barbent.

Publisert

Du husker kanskje barfottrenden som raste for noe år tilbake? Plutselig skulle alle løpe med såkalte forfotsko. Fordelene skulle være mange – deriblant skulle denne løpestilen forebygge og redusere skader.

Nå har nok barfotrevolusjonen dabbet litt av, men forskerne har ikke gitt seg riktig enda. For vi må jo vite for sikkert: er det lurt å løpe barfot?

En liten studie fra Universitetet i Valencia viser nå at om du skal prøve barfotløping for første gang – bør du være forsiktig.

Lander på hælen

Tanken bak barfotløping er at du lander på forfoten i stedet for hælen når du løper, noe som skal være mindre belastende for blant annet knærne. Mye av årsaken er at støtet som oppstår når foten treffer bakken barfot, bare tilsvarer 0,5 til 0,7 ganger egen kroppsvekt. Det er betraktelig mindre enn støtene med joggesko som tilsvarer 1,5 til 2 ganger egen kroppsvekt.

Her kan du se en engelskspråklig video som forklarer forskjellen på å lande på forfoten og hælen:

 

 

Men overgangen fra en godt dempet joggesko til å løpe barbent kan gjøre vondt verre. Særlig om du ikke får inn riktig teknikk. 

Forsker Angel Gabriel Lucas-Cuevas og kollegene ville se hvordan det gikk da mosjonister som vanligvis bruker joggesko, greide seg da de skulle prøve barfotløping for første gang.

Lucas-Cuevas så at 32 prosent av løperne ikke byttet om til å lande på forfoten, men fortsatte å løpe med hælen først. Det gir et mye høyere risiko for skader enn å løpe med sko, konkluderer de spanske forskerne.

Større skaderisiko

De spanske forskernes funn er ikke alene om å vise de negative sidene av denne løpsteknikken.

Dn.no omtalte i 2014 en studie fra Utah som viste at ti av 19 løpere som gikk over til barfotsko viste tegn på skader i foten etter ti uker. Til sammenlikning viste bare én av 17 løpere som brukte vanlige løpesko tegn til skade.

Andre forskere viste i denne studien at erfarne løpere over 30 år, ikke greide å tilpasse seg raskt til ny løpsteknikk da de skulle prøve barfotløping.

Men selv om forskning tyder på at barfotløping kan gi større skaderisiko, har alle de førnevnte studiene få deltakere. For eksempel deltok kun 22 joggere i den spanske studien. Dermed er det ikke sikkert funnene som er gjort, taler for alle av oss.

Riktig teknikk

Men mennesket har jo løpt barfot i flere millioner år, og dempede joggesko dukket ikke opp før rundt 1970-tallet. Så hvorfor tyder forskningen på at barfotløping kan gi større sjanse for skader?

Problemet er kanskje ikke selve barfotløpingen, men heller at løpere som er vant med å lande på hælen, ikke greier å omstille seg til å løpe på forfoten. Noe den spanske studien nå understreker.  

Også evolusjonsbiologen Daniel Lieberman, en av forskerne bak ulike studier som viser at barfotløping kan motvirke skader, påpeker hvor viktig det er med riktig teknikk.

Selv om han viser at barfotløping reduserer støtet mellom føttene og underlaget, kan han også vise at å løpe barfot med hælen først – gir et støt som naturlig nok er verre enn å løpe med joggesko. Det skriver sportsscienists.com.

Gradvis tilvenning

I en artikkel fra bt.no, advarte dosent i treningslære ved Universitetet i Stavanger, Leif Inge Tjelta, overvektige og utrente mosjonister mot å plutselig begynne å springe barbent.

– Da får du garantert problemer med leggene, sa han til nettavisen.

Det til tross for at han selv er tilhenger av nettopp barbentløping. Derfor anbefalte han å starte forsiktig, for eksempel å løpe noen få drag på gress på slutten av treningen. 

Å få inn riktig teknikk er altså noe som tar tid, men som er viktig dersom man skal dra noen fordeler fra å løpe barfot, skriver nhi.no

Referanse:

Lucas-Cuevas, A.G. (et al.) Initiating running barefoot: Effects on muscle activation and impact accelerations in habitually rearfoot shod runners. European Journal of Sport Science (2016) (Sammendrag)