Hyperloop, slik Elon Musk og SpaceX ser det for seg. Dette konseptet er hovedsakelig for persontransport, men andre selskaper har foreslått større fraktvarianter av Hyperloop. (Foto: Science photo library)
Hyperloop, slik Elon Musk og SpaceX ser det for seg. Dette konseptet er hovedsakelig for persontransport, men andre selskaper har foreslått større fraktvarianter av Hyperloop. (Foto: Science photo library)

Flere planlegger transport i rør

Det vanvittige transportmiddelet startet livet som en entusiastisk science-fiction idé, men nå jobber flere selskaper for å få det til å fungere – i virkeligheten.

Publisert

Sjefen for SpaceX og Tesla, Elon Musk, har mange jern i ilden. I 2013 foreslo han transportmiddelet Hyperloop, en nyhet som spredde seg raskt over hele verden.

Hyperloop består av lange rør som en slags vogn kan rase igjennom. Røret kan både gå over land og under bakken. Inne i dette røret er det svært lite luft, nesten vakuum, og fartøyet har dermed veldig lav luftmotstand.

«Svever» på luftpute

Obama og SpaceX-gründer Elon Musk på Cape Canaveral 15.april 2010. (Foto: NASA)
Obama og SpaceX-gründer Elon Musk på Cape Canaveral 15.april 2010. (Foto: NASA)

Fartøyet har en kjempestor kompressor i baugen som spiser seg gjennom den lille luften som er i røret. Luften blir sendt ut igjen, og brukes til å lage en luftpute som fartøyet «svever» på. 

Den elektriske framdriften er bygget inn i selve rørveggen. Tesla regner med at fartøyet kan reise i 1200 kilometer i timen.  

Hvis det fantes slike tuneller i Norge, kunne man ha kommet seg fra Oslo til Bodø på under en time. Nå prøver flere nyoppstartede firmaer å sette galskapen ut i live.

Skal gjøre det mulig

Tre selskaper jobber med saken, skriver magasinet Forbes.

Hyperloop Technologies består av folk med erfaring fra Silicon Valley og folk som tidligere har jobbet med Musk, blant annet som SpaceX-ingeniører. De har også fått med seg Jim Messina, som var assisterende stabssjef for Obama da han hadde sin første periode som president.

Densvært ambisiøse plaen deresn går ut på å lage en fraktvariant av Hyperloop, som kan sende 30 tonn med last over hele verden, under bakken og på havbunnen.

Hyperloop Transportation Technologies (HTT) er et annet prosjekt. HTT består av 200 ingeniører som prøver å takle alle de tekniske utfordringene og problemene som må løses før Hyperloop kan bli en realitet.  Alle de ansatte er løst organisert i forskjellige team, og ingen får betalt, foreløpig.

Disse selskapene prøver nå å samle penger, promotere teknologien og påvirke lovgivere som kan gjøre prosjektene mulige.

Musk og SpaceX er fortsatt med på festen, og han annonserte i januar at de kommer til å finansiere en testbane i Texas, hvor flere kilometer med Hyperloop-rør skal settes opp. Som så mye annet som Musk er involvert i, er dette også et helt åpent prosjekt. Banen skal være tilgjengelig for alle selskaper som vil teste ut Hyperloop-teknologi.

Er det mulig?

Det er mange tekniske problemer som må løses for at dette skal bli en realitet. Forbes nevner for eksempel jordskjelvsikring av rørene, og massevis av problemer kommer til å dukke opp etter hvert som teknologien blir testet ut.

Det vil også koste astronomiske summer å sette opp all infrastrukturen som trengs for at Hyperloop skal bli utbredt.

Samtidig er det en kjempegevinst for de som får et slikt system til å fungere. Musk har kalt Hyperloop det femte transportmiddelet, ved siden av bil, fly, båt og tog.

Hvis det noen gang fungerer, vil det være raskt som et fly, like tilgjengelig som et tog, veldig sikkert (ifølge forkjemperne) og svært lite forurensende, hvis systemet får mesteparten av strømmen sin fra solpaneler.

Selskapene som jobber med dette, mener at de får inn nok penger til å kunne begynne å bygge prototyper, og at konseptet i seg selv er gjennomførbart, skriver Forbes.

Nå gjenstår det å se om det noen gang blir noe av de store planene, og om Hyperloop-rør kommer til å dukke opp gjennom de neste tiårene.

Referanse:

Hyperloop Alpha (2013) - Tesla