Boeing med brenselcellemotor

Nå tar det av for alternative flymotorer. Bokstavelig talt.

Det første bemannede brenselcelleflyet kan være på vingene allerede i desember 2003, melder New Scientist. Det er Boeing som står bak maskinen, som skal fly med to 25-kilowatts celler, og ha plass til én person.

- Dette er en gylden sjanse til å demonstrere at brenselceller virker og er trygge å bruke, sier en Judith Agar fra Intelligent Energy, firmaet som har laget cella. Men for sikkerhets skyld er testmaskinen et ombygd glidefly, så piloten kan seile det inn for en fin landing, selv om motorene skulle svikte.

Forurenser

Vanligvis svir flyene av litervis med fossilt brennstoff, og slipper forurensende gasser ut i atmosfæren. Derfor jobbes det med mer miljøvennlige alternativer. Brenselcellene lager elektrisk strøm av hydrogen og luft, og det eneste som kommer ut i den andre enden er rent vann.

"Et fly tar en rekke avgjørelser selv, og avlaster piloten. Men hva skjer når noe går galt?"
"Et fly tar en rekke avgjørelser selv, og avlaster piloten. Men hva skjer når noe går galt?"

Problemet er at man ikke har funnet en god nok måte å lagre hydrogen på, og dermed er det vrient å få med seg nok brennstoff for lange turer og tunge lass. Til nå er det bare ubemannede fly som har vært lette nok for brenselcellene, men Boeing har juksa litt.

Litt hjelp

De har nemlig utstyrt maskina med batterier som kan hjelpe til under take-off. Når flyet først er i lufta, tar brenselcellene over.

Teknologien er fremdeles ikke god nok til å drive rutefly, men Boeing har likevel planer om å bruke brenselceller i nær framtid. Flyene må nemlig ha energi til lys, varme og underholdning for passasjerene, og her kan nye, miljøvennlige alternativer ta over for dagens batterier, som må lades av flymotorene.

New Scientist: Fuel cell-propelled aircraft preparing to fly

Powered by Labrador CMS