Utsikt over Trail Creek-hulene på Seward-halvøya i Alaska der danske arkeologer fant en barnetann i 1949. (Foto: Jeff Rasic)

9000 år gammel barnetann funnet i 1949 kaster nytt lys over de første amerikanerne

En barnetann ble funnet i Alaska i 1949. Først nå gjør den nytte for forskerne som kartlegger hvordan Amerika ble befolket av mennesker fra Beringia-kulturen.

For rundt 13 000 år siden steg vannet over Beringlandbrua og ble til det vi kjenner som Beringstredet mellom Asia og Nord-Amerika.

Før den tid var det ikke bare en bru, men et helt landområde som gjerne kalles Beringia. Og det levde mennesker der. Mennesker som senere skulle ta veien videre og befolke hele Amerika.

Beringia-folket skilte lag fra sine sibirske og østasiatiske slektninger for omtrent 25 000 år siden.

Du kan lese mer om Beringia-kulturen her: Hvordan kom de første menneskene seg til Amerika?

Få spor

For noen år siden kunne forskere fortelle at de hadde funnet levninger etter mennesker som hadde vært bosatt i det østlige Beringia for omtrent 11 500 år siden. Men ellers har det vært lite å fortelle om denne befolkningen som senere bosatte seg over hele Amerika.

Egentlig har det vært mer. I 1949 gravde nemlig danske arkeologer ut en tann på Seward-halvøya sør i Alaska.

I 70 år lå den i et magasin i København.

I 2016 ble den «oppdaget» på nytt, og er nå en av 15 gamle levninger forskere har brukt for å kartlegge hvordan det amerikanske kontinentet ble befolket.

Denne studien kan du lese mer om her: De første amerikanerne trengte ikke lang tid på å befolke hele kontinentet

Redskaper funnet under den danske utgravningsekspedisjonen i Alaska i 1949 og 1950. (Foto: Jeff Rasic)

Landbasert kosthold

Tanna er 9000 år gammel og skal ha tilhørt et lite barn.

– Denne lille tanna er en skattkiste av informasjon om Alaskas tidlige populasjoner. Ikke bare om genetiske likheter, men også om bevegelsene deres, kosthold og kontakt med andre folk, sier Jeff Rasic i en pressemelding.

Når det gjelder kosthold, fikk forskerne seg en aldri så liten overraskelse.

Seward-halvøya ligger naturlig nok ved havet. Det tror forskerne også den gjorde for 9000 år siden, da tanna fortsatt satt i munnen på en liten gutt eller jente.

Men de genetiske analysene viser ingen spor av sjømat.

– Barnets næringskilder var utelukkende landbaserte, i skarp kontrast til andre steder der det er tilgang på fisk og marine ressurser, sier Matthew Wooller i samme pressemelding.

Likevel er forskerne sikre på at både barn og familie bodde akkurat der, på halvøya.

Moreno-Mayar mfl: Early human dispersals within the Americas. Science, november 2018, doi: 10.1126/science.aav2621. Sammendrag