Dette hodebåndet skal hjelpe deg med konsentrasjonen
Bedre konsentrasjon med et bånd på hodet, sier du? Hodebåndet Melon måler hjerneaktiviteten din og skal hjelpe deg med å fokusere bedre.
ØyvindSkogmo Hansen, NRKjournalist i NRK
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Alle har opplevd det: man har en viktig oppgave foran seg, og man må fokusere intenst - enten det er eksamenslesing eller ferdigstilling av et prosjekt.
På samme måte har også de fleste opplevd å miste konsentrasjonen i disse viktige situasjonene.
Ofte er det teknologi og internett som blir beskyldt for å ta vekk fokus fra arbeidsoppgaver. Kanskje kan man da si at det er et paradoks at det kommer teknologiprodukter som har som mål å bedre konsentrasjonen?
Folkene bak Melon lar seg likevel ikke stoppe av kritikerne. De har utviklet et høyteknologisk hodebånd som skal hjelpe deg til å få tilbake konsentrasjon når du trenger det.
Analyserer hjerneaktiviteten
Konsentrasjon er vanligvis ikke noe vi måler, eller ser visuelt foran oss - det ønsker teamet bak hodebåndet å gjøre noe med. Ved hjelp av såkalt EEG-teknologi analyserer båndet hjerneaktiviteten, og sender resultatene til en applikasjon på din smarttelefon.
– Algoritmene vi bruker identifiserer fokuset ditt, og deretter brukes det til å gi deg en personlig tilbakemelding på hvordan du kan forbedre konsentrasjonen, skriver utviklerne av hodebåndet på nettstedet Kickstarter.
Båndet, som består av tre elektroder, kan fortelle deg når på dagen du er mest produktiv, og når du er minst produktiv. Man vil da kunne øke konsentrasjonen ved å være bevisst på sitt eget fokus.
Applikasjonen på smarttelefonen, som mottar dataene fra hodebåndet, gir også tips til hva man kan gjøre for å gjenvinne konsentrasjonen.
Et sentralt spørsmål som mange brukere på Kickstarter har stilt seg er om hodebåndet og applikasjonen selv blir skyld i dårlig konsentrasjon. I stedet for å fokusere på oppgaven kan det vel være lett å heller fokusere på hodebåndet i seg selv?
Økonomisk støtte
Produktet finansieres gjennom Kickstarter. På Kickstarter kan gründere legge ut sine prosjekt, og be om økonomisk støtte fra publikum.
Melon-prosjektet har bedt om 100 000 dollar (nesten 600 000 kroner) i støtte for å realisere prosjektet. Så langt har teamet fått inn 500 000 kroner fra folk som er villige til å kjøpe produktet.