Norge vinner 10 medaljer i London

Ifølge tyske statistikere vil Norge havne på 25. plass på lista over mestvinnende land under OL i London. Storeslem vil gå til Kina og USA.

Olaf Tufte tok den gjeveste medaljen i roing under OL i Beijing. Forhåpentligvis gjentar han bragden i London - og det er ikke usannsynlig, skal vi tro tyske beregninger. (Foto: Heiko Junge/NTB/Scanpix)

At Kina og USA kommer til å gjøre det godt i sommer-OL i London er kanskje ingen overraskelse. Men de færreste tør å komme med spådommer om det nøyaktige antallet medaljer hver nasjon vil ta med seg hjem fra lekene.

Det har imidlertid en gruppe tyske forskere gjort, og de har beregnet at de to gigantene vil ta hjem henholdsvis 102 og 100 medaljer.

Forskerne har sett på et vell av faktorer i de forskjellige landene og gjort statistiske beregninger for å se hvor mange medaljer hver nasjon vil ta med seg hjem.

Norge havner på en respektabel 25. plass, med ti medaljer. Det er foran både Danmark, Sverige og Finland.

97 prosent riktig

Forskerne fra Ruhr-Universität Bochum har blant annet sett på demografi, økonomi, kutur, klima og kvinners rettigheter for å sette opp en nøyaktig modell. Tanken er at en rekke faktorer, utenom den enkelte atlets evner, også påvirker sjansen for at en nasjon skal ta gull, sølv eller bronse i de prestisjefulle lekene.

Den enkeltes atlets formkurve eller tidligere resultater er ikke tatt med i beregningen, selv om det åpenbart teller inn. Men forskerne har gjort et matematisk anslag av hvor mange idrettsutøvere et land klarer å bringe opp på et så høyt nivå at de har sjanse til medalje.

Modellen har vist seg å være oppsiktsvekkende nøyaktig:

Da forskerne testet den på de to foregående sommerlekene, var spådommene 97,4 prosent riktig for utfallet i Aten i 2004, og 96,9 prosent riktig for Beijing i 2008.

Arrangøren har fordel

Én åpenbar faktor er økonomi:

Før Beijing-OL investerte kineserne hele 4,5 milliarder dollar i forskjellige sporter, først  og fremst for å vippe USA av tronen som verdens idrettsstormakt. Det fungerte ikke helt, da USA vant 110 medaljer for fire år siden, sammenlignet med Kinas 100.

Men i år vil investeringen altså kaste av seg, skal vi tro forsker Julia Bredtmann og kollegene.

Opptrappingen til å selv skulle arrangere et OL gir gevinst. Forskerne spår flere medaljer enn noensinne for britene, mye takket være investeringer i idrett i forbindelse med arrangørrollen de nå skal ta på seg. Og også Brasil vil merke den effekten.

Allerede fire år før OL i Rio de Janeiro tror forskerne brasilianerne vil ta med seg 28 medaljer hjem i kofferten, mot 15 i 2008.

Stemmerett og sosialisme hjelper

Det er kanskje ikke så overraskende at rike land som kan investere i utøverne sine, og at folkerike land som har mer talent å ta fra, også vinner flere medaljer. Men også mer perifere påvirkninger kan ha mye å si, mener forskerne.

For eksempel viste analysen at et tidligere eller nåværende sosialistisk styre har større suksess i medaljekampen. Dessuten spiller altså kvinnefrigjøringen inn.

Blant faktorene som påvirket sjansen for at et land hadde mange kvinnelige medaljevinnere, fant vi kvinners deltagelse i arbeidslivet, hvor mange barn de får og hvor lenge kvinner har hatt stemmerett i landet.

Topp-ti-lista lyder ifølge forskeren slik:

1. Kina – 102 medaljer
  2. USA – 100
  3. Russland – 71
  4. Storbritannia – 57
  5. Australia – 43
  6. Frankrike – 39
  7. Tyskland – 36
  8. Sør-Korea – 31
  9. Cuba – 29
  10. Brasil – 28

Her kan du se den fullstendige oversikten over forventede medaljevinnere.

Så er det bare å benke seg foran TVen fra fredag av, og se hvordan det faktisk går.

Forskerne har publisert beregningene på nettet, under tittelen ”Predictions for 172 Countries at the 2012 Olympic Games”