Det kan være farlig å drikke for mye før og under et maraton. (FOTO: RICK RYCROFT / AP)
Det kan være farlig å drikke for mye før og under et maraton. (FOTO: RICK RYCROFT / AP)

Farlig for idrettsutøvere å drikke for mye

Drikk bare når du er tørst, er det nye rådet fra internasjonale idrettsforskere. Olympiatoppen er skeptisk.

Publisert

Hyponatremi

Nedsatt mengde natrium i blodet, som kan skyldes for lite tilskudd av natrium eller for mye væske i kroppen.

Nyrene greier ikke skille ut overflødig vann, natrium i kroppen vannes ut, og cellene utvider seg.

Tilstanden kan være livstruende.

Symptomer: svimmelhet, kvalme, andpustenhet, oppkast, hodepine, man kan bli delirisk og forvirra, og i verste fall få slag og falle i koma.

Kilder: Norsk helseinformatikk ogStatement of the Third International Exercise-Associated Hyponatremia Consensus Development Conference, Carlsbad, California, 2015

I samarbeid med NRK

 

Det er viktig å drikke nok før et løp eller et renn, men «alt med måte» gjelder her også. Å drikke for mye kan være direkte livsfarlig.

Minst 14 maratonløpere, fotballspillere og andre idrettsutøvere har dødd av å drikke for mye, ifølge en pressemelding fra Layola-Universitetet i Chicago. De har drukket på seg en tilstand som kalles treningsrelatert hyponatremi. (Se faktaboks)

Nye drikke-retningslinjer

Ina Garthe, ernæringsfysiolog i Olympiatoppen, mener det ikke er nok for idrettsutøvere å bare drikke når de er tørste.
 (FOTO: OLYMPIATOPPEN)
Ina Garthe, ernæringsfysiolog i Olympiatoppen, mener det ikke er nok for idrettsutøvere å bare drikke når de er tørste. (FOTO: OLYMPIATOPPEN)

Nå har et internasjonalt ekspertpanel utarbeida nye retningslinjer for hvor mye idrettsutøvere bør drikke.

I retningslinjene står det at dersom man bruker tørsten til å regulere væskeinntaket, vil man unngå overdrikking og hyponatremi, og samtidig sikre at kroppen får nok væske til å unngå dehydrering.

Utøvere har blitt ramma av hyponatremi i utholdenhetskonkurranser som maraton, triatlon og svømming, men også under fotballkamper, militærøvelser, yoga og til og med bocciakonkurranser, ifølge retningslinjene.

Olympiatoppen er ikke helt enig

Hvor mye idrettsutøvere bør drikke er et stridstema blant internasjonale idrettsforskere.

De nye retningslinjene sammenfaller med synet til den sørafrikanske idrettsprofessoren Tim Noakes, forteller Ina Garthe, ernæringsfysiolog i Olympiatoppen.

– Noakes mener man bare skal drikke når man er tørst. Å bli litt dehydrert går ikke ut over prestasjonen, mener han.

På den andre siden står IOCs idrettsmedisinske eksperter. De mener hyponatremi ikke er spesielt utbredt og at dehydrering er et større problem under langvarig fysisk aktivitet.

IOC-gruppa råder derfor idrettsutøvere til å drikke etter et tilpassa regime. Den norske Olympiatoppen sverger til IOCs retningslinjer.

– Vi har en stor database av væsketester gjennomført med ulike idrettsutøvere, så vi vet at de aller fleste utøvere i de fleste treningssituasjoner får dekket væskebehovet sitt ved å drikke 0,5-1 liter per time trening, skriver Garthe i en epost til NRK.

Mange faktorer påvirker væskebehovet

Norske toppidrettsutøvere får i seg drikke ut fra et regime tilpassa av Olympiatoppen. Her Therese Johaug under 30 km i Holmenkollen i 2008.
 (FOTO: SIGURDSØN, BJØRN / NTB SCANPIX)
Norske toppidrettsutøvere får i seg drikke ut fra et regime tilpassa av Olympiatoppen. Her Therese Johaug under 30 km i Holmenkollen i 2008. (FOTO: SIGURDSØN, BJØRN / NTB SCANPIX)

Men hun understreker at det er mange faktorer som spiller inn når man skal beregne hvor mye en utøver bør drikke. Blant anna intensitet og varighet på treninga, kroppsstørrelse, temperatur, luftfuktighet og høyde.

Garthe sier de ikke har sett ett eneste tilfelle av hyponatremi blant Olympiatoppens utøvere de siste 15 åra.

– Det skal et relativt stort inntak av vann over kort tid til for å oppleve hyponatremi, sier hun.