Er spilling asosialt? (Foto: Iryna Tiumentseva / Shutterstock / NTB scanpix)
Er spilling asosialt? (Foto: Iryna Tiumentseva / Shutterstock / NTB scanpix)

Svenske gamere får ikke færre venner enn andre ungdommer

Forskere har undersøkt svenske ungdommers forhold til spill og vennskap.

Published

Dataspill har en lang historie med kontroverser om vold, ensomhet og utviklingsproblemer blant ungdom. Spill har vært en stor del av populærkulturen i mange tiår, og en gang i blant dukker det opp kritikere som trekker fram påståtte sammenhenger mellom dataspill og vold.

I disse dager er det Donald Trump og andre konservative politikere som reiser en moralsk pekefinger mot spillindustrien, ifølge spillnettstedet Polygon.

En ny svensk studie tar for seg en annen dataspillkontrovers: nemlig om spilling henger sammen med færre og dårligere vennskap.

De svenske forskerne har sendt ut spørreundersøkelser til svenske skoleelever mellom 17 og 19 år. Elevene har blitt fulgt opp gjennom året, slik at forskerne får et bilde av hvordan vennskapsnettverkene utvikler seg. Ungdommene blir også blant annet spurt om hvor mye de spiller.

Forskerne har også intervjuet ti ungdommer om spillevanene deres, og hvordan spill passer inn i deres sosiale liv.

Og forskerne finner ikke noe tegn på at de som spiller mye har noe dårligere sosialt liv sammenlignet med de som ikke spiller. Forskningen er publisert i tidsskriftet Young.

Mye spilling

Av de 115 elevene som svarte på undersøkelsen, sa 43 prosent at de spilte hver dag eller flere ganger per dag. 80 prosent sa at de spilte dataspill.

Ungdommene måtte svare på spørreundersøkelser tre ganger gjennom et år, og forskerne fant ikke noen sammenhenger mellom mye spilling og evnen til å skaffe seg venner.

Det var ingen forskjell på de som spilte mye eller de som spilte lite, og begge grupper fikk omtrent like mange venner i løpet av det første skoleåret på svensk videregående.

Vennskap

Forskerne så at spillingen i seg selv ikke nødvendigvis skaper nye vennskap, men at spilling kan være en viktig del av sosiale situasjoner. Dette kommer også fram i intervjuene.

For eksempel nevner en av jentene som forskerne har snakket med at hun har kommet i prat med mange på grunn av felles opplevelser med spill. Hun nevner spesielt Monkey Island-serien, en spillserie som fikk sin begynnelse i 1990.

I det hele tatt var dataspill et foretrukket samtaleemne for flere som forskerne snakket med. Noen av guttene kommenterte også at TV-serier var ganske mye kjedeligere å snakke om, siden de ikke involverte egenopplevde episoder, som spill gjør.

De spillende ungdommene som ble intervjuet var også stort sett flinke til å begrense spillingen, sånn at de kunne få tid til andre sosiale aktiviteter og skolearbeid.

Referanser:

Eklund, Roman: Digital Gaming and Young People’s Friendships, A Mixed Methods Study of Time Use and Gaming in School. YOUNG, 2018. DOI: 10.1177/1103308818754990. Sammendrag