Cristiano Ronaldo fortviler under fjorårets VM-kamp mot USA. Det gjorde sikkert også de som hadde gamblet på at han skulle score først og at laget hans skulle vinne stort. Resultatet ble 2–2. Nani sto for Portugals 1-0-mål. Etter to amerikanske scoringer utlignet Varela på overtid. (Foto: Fabrice Coffrini, AFP)

Bookmakere reklamerer for spill du taper mest på

Blir du fristet av høye odds på at Cristiano Ronaldo scorer det første målet og at Portugal vinner 3–0? Bare glem det!

Konjunksjonsfeilen

Konjunksjonsfeilen ble opprinnelig påvist av Tversky og Kahneman i 1983. De illustrerte dette i følgende enkle undersøkelse: En gruppe forsøkspersoner leste først en personlighetsbeskrivelse av «Linda»:

«Linda er 31 år, singel, utadvendt og veldig smart. Hun har en grad i filosofi. Som student var hun svært opptatt av diskriminering og sosial rettferdighet, samt at hun deltok i demonstrasjoner mot atomvåpen.»

Etter å ha lest beskrivelsen skulle deltakerne bedømme sannsynligheten for følgende alternativer:

    (A) Linda jobber i en bank.

    (B) Linda er bankansatt og en aktiv feminist.

Flesteparten av deltakerne (hele 90 prosent) bedømte B som mest sannsynlig, ganske enkelt fordi B «passer bedre» til beskrivelsen av Linda.

Dette er et eksempel på konjunksjonsfeil: Det vil alltid være slik at A er mer sannsynlig enn B. At to betingelser inntreffer sammen, kan aldri være mer sannsynlig enn at en av dem inntreffer.

Konjunksjonsfeilen er altså en slutningsfeil som innebærer at man bedømmer sannsynligheten for to ting som «passer sammen» som større enn sannsynligheten for hver av disse.

Selv folk trent i statistisk tenkning begår konjunksjonsfeilen.

(Kilde: Store norske leksikon)

I Norge har Norsk Tipping monopol på pengespill. Likevel foregår omtrent en tidel av nordmenns innsatser hos spillselskaper som er registrert i andre land.

Ifølge Lotteritilsynet spilte omtrent 160 000 nordmenn på utenlandske pengespill på internett i 2013. Disse satset mellom 11 og 15 milliarder kroner. Etter fradrag for gevinster tapte nordmenn mellom 700 millioner og 1 milliard kroner hos de utenlandske pengespillselskapene.

Det er ikke lov for utenlandske bookmakere å reklamere i Norge. Det hindrer likevel ikke at spillere lokkes av tilbud fra utenlandske spillselskaper via internett eller når de ser fotballkamper på TV-kanaler som sender fra utlandet.

Der er virkeligheten en annen.

– Du kan ikke se en fotballkamp uten å bli bombardert av spillreklame.

Det skriver doktorgradsstudent Phillip Newall ved University of Sterling på nettstedet The Conversation.

Bruker psykologi

I Storbritannia står bookmakerne for over fire prosent av all TV-reklame.

– Du kan vedde på at når de investerer så mye i reklame, så sitter de igjen med en klekkelig fortjeneste, skriver Newall.

Han har studert hvordan spillselskapene reklamerte for spillene sine under fotball-VM i 2014, og han fant et klart mønster.

En overveldende andel av reklamene lokket med spill som egentlig har dårlig verdi for spillerne, men som likevel virker forlokkende. Newall tror bookmakerne bevisst bruker psykologi og følelser som trekker oss mot det usannsynlige.

Det er nemlig fristende å tro at Cristiano Ronaldo scorer det første målet når Portugal møter en antatt svakere motstander. Selv om det er 21 andre spillere på banen.

Det er like fristende å tro at Portugal skal vinne ganske stort, for eksempel 3–0. Selv om 1–0 og 2–1 er de vanligste seiersmarginene og selv om det finnes veldig mange andre varianter av å vinne stort.

Tenk hvis du rett før kampstart blir tilbudt kombinasjonen av disse to? Til gode odds selvfølgelig. For det er nettopp det spilleseselskapene gjør.

Eksempel på TV-reklame fra spilleselskapet Bet365:

Større tap

Newall registrerte alle TV-reklamer og reklameplakater i vinduene hos Storbritannias tre største bookmakere under VM i Brasil i fjor. Nesten alle lokket med spill på første målscorer (28 prosent), eksakt resultat (30 prosent) eller kombinasjoner av disse (33 prosent).

Bare 2,8 prosent inneholdt forslag om den enkleste spillvarianten, der du satser pengene dine på hvem som vinner eller på et uavgjort resultat. Newall tviler på at dette er tilfeldig.

Innsatser på kamputfallet innebærer en mye lavere risiko for spillerne. De måtte riktignok regne med et tap på rundt fem prosent totalt sett i løpet av VM, men dette er langt unna tapene ved mer kompliserte spillvarianter. Og spillernes tap er bookmakerens gevinst.

Ved å lokke spillerne over til spill på antall scoringer og hvem som putter første ball i nettet, øker bookmakerne sine egne muligheter for å gå seirende ut. Newalls beregninger viser at tapsprosenten var 22 for spill på eksakt resultat og 32 prosent på første målscorer. Sannsynligvis enda høyere for kombinasjoner.

Nesten all reklame bookmakerne lokket med under VM, var for spill de selv tjener mer på, spill der spillerne forventes å tape mer.

Overvurderer favoritter

Analysene viser også at reklamen var dominert av spill på at stjernespillere skulle score først og på at forhåndsfavoritten skulle vinne, gjerne stort, over en antatt svakere motstander.

Dette, antar Newall, er noe av grunnen til at spillerne blir «lurt». Mennesket har nemlig en tendens til å overvurdere favorittene.

Vi beregner sannsynlighet ut fra hvor typisk noe er. Og det er jo typisk at Ronaldo scorer først og at Portugal vinner stort, ikke sant? Derfor overvurderer spillerne disse to mulighetene. Når de i tillegg kombinerer de to, blir risikoen for å tape veldig stor.

– Ved å kombinere en typisk målscorer med et typisk resultat, kan kombinasjonsspill se attraktive ut til tross for at de gir høye forventede tap for spillerne, skriver Newall i studien som er publisert i tidsskriftet Judgment and Decision Making.

Phillip Newall levde en periode som profesjonell nettpokerspiller før han gikk i gang med doktorgradsarbeidet og er ikke ute etter å nekte folk å gamble. Han er imidlertid kritisk til bookmakernes forsøk på å lokke spillere til tapsprosjekter.

– Mens bookmakerne later som de støtter og jobber for «ansvarlig gambling», taler handlingene deres høyere enn ord, sier Newall.

Husk det før du kombinerer Martin Ødegaard med seier til Norge. Var det 0–0 det ble mot Aserbajdsjan i forrige uke?

Referanser:

Newall: How bookies make your money, Judgment and Decision Making, mai 2015.

Lotteri- og stiftelsestilsynet: Årsrapport 2013

Powered by Labrador CMS