Havvannet inneholder sopp. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Sopp i havet!

Det er sopp i badevannet ved kysten i både Norge, Bulgaria, Spania, Italia og Frankrike, viser en ny undersøkelse.

Sopp i vann er for så vidt ikke noe nytt.

Tidligere forskning har vist at det finnes mange typer sopp i ferskvann. For eksempel muggsopp i norsk drikkevann.

Men hva med sjøvann? Kan det leve sopp der også?

Joda. Noen tidligere undersøkelser har vist spor etter denne typer skapninger i de frie vannmassene i havet. Og nå har et team av forskere undersøkt vann fra kysten utenfor fem land, inkludert Norge.

Ukjente arter

Forskerne undersøkte vannprøvene på flere måter. De analyserte DNA-et som fantes i vannet, og lette dessuten etter sopplignende celler.

Resultatet var 71 grupper av havsopp. Noen av gruppene var nye for vitenskapen, og så forskjellige fra kjente arter at de må tilhøre egne greiner på livets tre, tror forskerne.

Men alt i alt inneholdt havvannet lite sopp, sammenlignet med antallet av andre ørsmå skapninger. I det tilsynelatende klare vannet myldrer det nemlig med alskens mikrofnutt. For eksempel de vakre, kniplingsaktige radiolariene.

Eller hva med parasitter, mystiske blærer og en fantasillion med virus?

Godt bad!

T. A. Richards m.fl., Molecular diversity and distribution of marine fungi across 130 European environmental samples, Proceedings B, november 2015. Sammendrag.