Nett-TV: Syk julestjerne får hjelp på klinikken

Hva feiler pasienten i blomsterpotta? Akuttmottaket til Planteklinikken på Ås fant det gyselige svaret, etter røff behandling.

- Her kutter vi pasienten opp, uten hensyn til smerte og lidelse, og vi hiver dem når vi er ferdige. Rett i søpla, sier forskningstekniker Kari Ørstad.

Hun jobber i akuttmottaket til plantenes rikshospital, hos Bioforsk på Ås.

Smittsom sopp

Ørstad har sett det meste på Planteklinikken: Visne blader, slappe stengler, sopp i rota. Pasientene kommer fra gartnerier og privatpersoner over hele landet.

- Fra privathager får vi ofte inn prøver av for eksempel en tuja, med beskjed om at den døde, og spørsmål om hva som gikk galt, forteller Erling Fløistad, forsker på Bioforsk plantehelse.

Tujatreet er nærmest metervare på hagesentrene. De får ofte den smittsomme honningsoppen. Den kan spre seg fra plante til plante i hekken.

Planter på grensen

Slik smitte er ikke bare et problem for privatfolk med grønne fingre. Den største oppdagsgiveren til Planteklinikken er det statlige Mattilsynet. De har tilsyn med mer enn bare mat.

Erling Fløistad, Bioforsk plantehelse. (Foto: Arnfinn Christensen, forskning.no)

- Mattilsynet forvalter også lover og regler om plantehelse, forteller Fløistad.

- Når det importeres planter til Norge, angir disse reglene hvilke insekter og sykdommer som ikke skal finnes på plantene.

Mattilsynet sender inn prøver til Planteklinikken selv, og pålegger yrkesdyrkere som gartnerier å sjekke plantene sine. Men det er ikke bare planter som kan være smittsomme.

Potetål

- Av de 9000 prøvene vi mottar hvert år, så er rundt 70 prosent jordprøver, sier Fløistad.

Jorda kan for eksempel inneholde en liten rundorm som kalles potetål, eller potetcystenematode. Denne lille luringen smitter lett, og kan ødelegge røttene til poteter, tomater og andre planter.

Syk stjerne

For julestjerna i videoen over er det andre skadegjørere som lager problemer. De trives når det er dårlig hygiene på gartneriene.

- Problemene kan som regel unngås med reine potter og rein torv i starten av sesongen, forteller Fløistad.

- Men hvis plantene angripes tidlig i sesongen, kan sprøyting etter en riktig diagnose herfra berge mesteparten av avlingen, avslutter han.

Og hva feilte egentlig julestjerna i videoen? Svaret er ganske gyselig. Se selv!

Planteklinikken, Bioforsk plantehelse