Studien tyder på at folk ruset opp i seksuell tilfredshet den dagen de hadde hatt sex. Og effekten varte. (Ilustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB scanpix)

Par gløder lenge etter sex

Sex kan være mer enn deilig og barneproduserende. Forskere har prøvd å måle hvordan sex knytter par sammen.

Har du følt at du og kjæresten blir litt ekstra gode bestiser etter at dere har hatt sex? Glemt er muggenhet og irritasjon. Blussende hygge og lagånd råder.

Finnes egentlig denne seksuelle ettergløden i et forhold? Og hvis den gjør det – hvor lenge varer den?

Den finnes og varer ganske lenge, tydet resultatene på da amerikanske forskere prøvde å måle nettopp effekten av sex på båndet mellom nygifte.

Tilfredshet varte

Forskerne brukte informasjon fra to ulike tidligere studier – begge med rundt 100 nygifte par i.

Parene ble bedt om å føre en slags tilfredshetsdagbok i to uker, uavhengig av hverandre. I tillegg til å notere om de hadde hatt sex den dagen, skrev de også hvor tilfredse de var med sexlivet, forholdet, partneren og ekteskapet – på en skala fra én til sju.

Før studien, og fire og seks måneder etterpå, svarte de dessuten på hvor godt fornøyde de var med ekteskapet sitt.

Studien tyder på at folk ruset opp i seksuell tilfredshet den dagen de hadde hatt sex. Det er kanskje ikke så overraskende. Men effekten så ikke ut til å synke umiddelbart. Tvert imot rapporterte folk på en måte som tydet på en vedvarende glød også dagen derpå og til og med to dager etter siste sex-økt.

Ifølge studien var dette uavhengig av hvor ofte parene hadde seg, hvor gamle de var og hvor lenge de hadde vært sammen, for å nevne noen faktorer som forskere tok med i beregningen.

Et signal

Andrea Meltzer er psykolog og hovedforsker bak studien. Hun jobber ved Florida State University i USA. Hun sier at parenes svar på hvor tilfredse de var i de to ukene da de førte dagbok også kunne si noe om hvordan forholdet kom til å utvikle seg det neste halve året.

– Folk med en sterk etterglød, det vil si de som rapporterer om høy tilfredshet etter sex, er mer fornøyde med forholdet enn andre flere måneder senere, sier hun i en pressemelding fra Association for Psychological Science.

Meltzer og de andre forskerne så den samme tendensen i begge studiene de undersøkte.

– Studien vår er viktig fordi den føyer seg inn sammen med annen forskning som tyder på at sex bevarer båndet mellom menneskene i et forhold, sier hun.

En omgang i uka

I gjennomsnitt hadde parene sex fire ganger i løpet av de to ukene. Men forskjellene var store.

Selv om det kan se ut til at folk i forhold flyter på en harmonisk bølge i et par dager etter siste sexy kosestund, tyder en annen studie på at de ikke trenger påfyll med en gang bølgen bryter.

En studie fra 2015 undersøkte spørreundersøkelser blant 30 000 amerikanere fra de siste 40 årene. Resultatene tyder på at hyppig sex ikke gjør oss lykkelige – verken i eller utenfor forhold.

Folk i forhold var lykkeligst hvis de hadde sex med hverandre én gang uka. Forskerne forklarer at det er viktig å holde på intimiteten, men at vi ikke trenger sex hver dag for å klare det.

Skjulte negative følelser

I nok en studie av amerikanere fant forskere at det ikke var noen sammenheng mellom hvor ofte nygifte hadde sex og hvor fornøyde de var med ekteskapene sine. Men så stilte forskerne spørsmålet på en helt annen måte – en måte de mente ville fortelle dem mer om hva folk egentlig følte.

De fikk de 200 menneskene til å svare på om ulike ord som viste seg på en skjerm, bar positiv eller negativ mening for dem. Men forskerne la inn en liten hemmelig tvist i eksperimentet: Før hvert bilde fikk personene se et bilde av partneren sin i 300 millisekunder.

Forskerne tolket en tregere respons på ordet som en mer negativ holdning til ektefellen. Og nå så de en kobling mellom sjelden sex og treg svarrespons hos forsøkspersonene.

Hva slags svar folk gir om partnere og forhold kan avhenge av måten forskere spør på, mener forskerne bak denne studien.

– Innerst føler noen seg faktisk ulykkelige med partneren sin, men de klarer ikke å innrømme det for oss, ei heller for seg selv, sier hovedforfatteren bak studien i en pressemelding fra Association for Psychological Science.

Om noen av personene som var med i sexglød-studien, undertrykte slike følelser, vites ikke.

A. L. Meltzer mfl: Quantifying the Sexual Afterglow. The Lingering Benefits of Sex and Their Implications for Pair-Bonded Relationships. Psychological Science, 16. mars 2017.