Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Nasjonalt senter for e-helse forskning - Les mer
Fact: Click to add text
Spill og apper lar oss sosialisere med andre og fellesskapet blir en motivasjonsfaktor i seg selv.
Motivasjonen kan deretter styrkes ved bruk av forskjellige belønningssystem som poengsum og andre tokens.
- Spillteknologien hjelper oss faktisk å endre livsstil. Med verdier og resultater i lommen kan vi fort vise legen og sammenlikne med både egne og andres resultater, forteller Magdalena Hernes fra Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse (NKAH).
Læring fører til livsstilssendring
Legen ønsker for eksempel at en som lever med diabetes skal lære mest mulig om sykdommen og ha kontroll over blodsukkeret for å forebygge komplikasjoner.
Det samme ønsker den som lever med sykdommen.
- Det handler om å lære om sykdommen for å kunne endre atferd. Det samme gjelder ved andre livsstilsendringer. Her er enkle gode tilgjengelige verktøy som lett kan brukes i hverdagen viktig.
- Dagens teknologiske utvikling gir mange muligheter og spillteknologi er en av dem, forklarer Hernes.
Nyttige mobilspill
Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (NST) og Diabetesforbundet utformet prosjektet Spill og lær med diabetesvenner i 2012, og systemutvikler Alexandra Makhlysheva har allerede laget en prototype av spillet.
- Med dette spillet skal vi hjelpe unge pasienter å lære mer om sin egen tilstand på en skreddersydd og morsom måte, forhåpentligvis mens de forbedrer egen helse.
- Spillet, som er bygget på en sosial plattform, lar også brukeren møte andre barn og unge i samme situasjon, forklarer Makhlysheva.
Spillet er integrert med Diabetesdagboka slik at pasientens egne diabetesdata kan brukes i spillet og gi en mer tilpasset læring.
Spillteknologi mot klamydiasmitte
I samarbeid med Norut utviklet og lanserte NST nylig Sjekkdeg.no, et nettsted som baserer seg på spillteknologi for å gjøre ungdom mer oppmerksomme på seksuelt overførbare sykdommer.
Annonse
- Ungdommene er engasjert i et lekent miljø samtidig som de lærer. Resultatet er at de blir mer bevisste på seksuelt overførbare sykdommer i det virkelige liv, sier Elia Gabarron, psykolog og leder for initiativet ved NST.