Det er spesielt billige varer som blir kastet når de blir returnert. Årsaken er at det ofte er mer lønnsomt for foretakene å kaste dem enn å åpne opp returen, undersøke den, pakke den om og legge den ut for salg igjen. Her er et bilde fra Kina hvor arbeidere sender ut pakker bestilt på nettet under Singles Day i november 2017.

Det er ofte billigere for nettbutikker å kaste varer som kommer i retur enn å selge dem på nytt igjen

Likte du ikke pysjamasen du fikk til jul? Er den kjøpt på nett og du sender den i retur, er det ikke usannsynlig at de du kjøpte den fra, bare kaster den.

I år var ekstra mange av julegavene under treet kjøpt på nettet.

November ble anslått å bli den beste måneden for netthandel i Norge noensinne.

Samlet for månedene november og desember ville det bli handlet for over 21,2 milliarder kroner over nett, ifølge Virkes spådom.

Det er faktisk ikke de som bor på bygda, langt fra kjøpesentre, som handler mest. I desember 2022 var det Oslos innbyggere som netthandlet mest. Folk i Agder handlet minst på nettet, ifølge ehandel.com.

Medaljen har en bakside

Det er veldig lettvint å sitte i sofaen og kjøpe julegaver.

Men medaljen har en bakside.

Når du handler en skjorte til faren din på nett, er det større fare for at størrelsen ikke blir helt riktig enn om du hadde sett på den i virkeligheten.

Å tilby gratis retur er et konkurransefortrinn for butikkene. Derfor er det ofte gratis å returnere varer du ikke vil ha.

Men dette har både en miljømessig og en økonomisk kostnad.

Den høye andelen returer betyr en langt mer kompleks logistikk enn vanlig handel. Det blir mer utslipp fra frakten.

Et annet stort problem er at mange varer ikke blir solgt igjen etter at de er returnert.

De blir rett og slett kastet, har svenske forskere funnet ut.

Den harde virkeligheten

– Den harde virkeligheten er at det å kaste er det minst dårlige for butikkene ut fra en økonomisk synsvinkel, sier den svenske forskeren Carl Dalhammar i en pressemelding til Lunds universitet.

Han er lektor ved Internationella Miljöinstitutet og en av forfatteren av en ny studie fra det svenske universitetet.

I studien har han og kolleger gjort intervjuer i elleve foretak som driver netthandel.

Det er spesielt billige varer som blir kastet, får forskerne vite.

Mer lønnsomt å kaste

Det er nemlig ofte mer lønnsomt å kaste enn å ta jobben med å åpne opp returen, kontrollere den, pakke den om og legge den ut for salg igjen.

Dalhammar og hans kolleger har funnet at fenomenet er mest utbredt i kles- og elektronikkbransjen. Dette er bransjer med stort og variert tilbud av billige produkter.

I EU forventes det at summen av returnerte tekstil- og elektronikkprodukter som blir kastet, kan komme opp mot nærmere 22 milliarder euro i 2022, viser beregninger.

Andre tror beløpet blir enda høyere.

«Fast fashion» er problemet

Det grunnleggende problemet er «fast fashion», mener Dalhammar.

Det vil si masseproduserte, billige varer som ofte bare holder i kort tid.

– Vi må tilbake til en markedsøkonomi der vi konsumerer færre ting av bedre kvalitet, sier Dalhammar i pressemeldingen.

Jo dyrere produktene er, jo større sannsynlighet er det nemlig for at de blir pakket om og solgt på nytt igjen hvis de kommer i retur.

Bør det bli forbudt å kaste?

I Frankrike ble det forbudt for butikker å kaste returnerte varer fra 1. januar 2022. Franske nettselskaper er nå forpliktet til å donere usolgte varer til veldedige organisasjoner eller brukthandler, for eksempel.

Dette synes ikke den svenske ehandelsforskeren er noen god idé.

Det finnes ikke brukthandlere som vil ta imot lastebillass med de samme klærne eller massevis av billige hodetelefoner, mener han.

Bør vi betale for returen?

Dalhammar tror heller at forbrukerne bør betale for å returnere varene.

Noen klesmerker, som for eksempel den spanske motekjeden Zara, har allerede innført avgift på retur av varer som sendes i posten, skriver motenettstedet Melk og honning.

Dalhammars kollega Klas Hjort, også ved Lunds universitet, er mer usikker på hvor smart det er.

Det kan være at varene blir kastet likevel, om det blir dyrt å returnere dem, sier han i den samme pressemeldingen fra universitetet.

Mye blir ikke returnert

Studier de svenske forskerne har gjort, viser at rundt 65 til 70 prosent av kundene som handler på nett, aldri returnerer varer.

Dette til tross for at de kjøper varer som ofte returneres.

Det er altså en liten del som ofte returnerer. Mens de gjør det til gjengjeld veldig ofte.

Kilde:

Hedda Roberts m.fl: Product destruction: Exploring unsustainable production-consumption systems and appropriate policy responses, Sustainable Production and Consumption, januar 2023

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS