Romflyet Skylon skal klare å fly fra en rullebane helt opp i bane rundt jorda med 24 passasjerer, takket være den kombinerte jet- og rakettmotoren Sabre, gjennomskåret på illustrasjonen. (Illustrasjon: Reaction Engines)

Romflyet Skylon nærmere virkelighet

Banebrytende britisk motor har fått økonomisk dytt av flyindustrigiganten BAE Systems.

Et britisk romfly? Yes, indeed! Motorprodusenten Reaction Engines har arbeidet siden seint 1980-tall med å utvikle en kombinert jet- og rakettmotor som kan løfte et romfly helt fra rullebanen og opp i bane rundt jorda.

Motoren Sabre starter som en jetmotor, og brenner oksygen fra lufta. Høyere opp blir lufta for tynn. Da stenges luftinnsuget, og motoren omdannes til en rakettmotor. Den skyver romflyet videre opp.






Animasjonsvideo fra Reaction Engines viser en reise med romflyet Skylon.

Økonomisk og faglig støtte

Den 2. november sprang nyheten: BAE systems har kjøpt 20 prosent av Reaction Engines for 20,6 millioner pund, litt over en kvart milliard norske kroner.

Den britiske regjeringen investerer også 60 millioner pund i motoren. Tidligere har motoren bestått tester og fått støtte hos den europeiske romfartsorganisasjonen ESA. Også det amerikanske flyvåpenet har gått god for grunnprinsippene bak Sabre-motoren.

Motoren SABRE virker som en jetmotor ved hastigheter under Mach 5 og som en rakettmotor ved høyere hastighet, når romflyet Skylon nærmer seg verdensrommet. Det blå området kjøler ned innsugningslufta, og er en viktig og krevende del av den spesielle konstruksjonen. Motoren er krum som en ving for å øke løftet. (Foto: (Figur: Reaction Engines Limited))

24 passasjerer opp i rommet

Selv om Reaction Engines først og fremst vil lage motoren, har de laget en konseptstudie av et romfly som kan drives av Sabre.

Romflyet Skylon skal kunne frakte hele 24 passasjerer opp i bane rundt jorda eller i en bue opp i rommet slik at interkontinentale reiser kan gjøres unna på minutter, ikke timer.

Dette er mulig fordi Sabre-motoren lager nesten tre ganger mer skyvekraft per kilo motorvekt enn en vanlig jetmotor. Dessuten er skroget til Skylon laget av lette og sterke karbonfibre.

Kjøleproblemet løst

Hovedutfordringen for Sabre-motoren er den enorme opphetingen av innsugingslufta når den presses sammen ved store hastigheter. Kjølesystemet har derfor vært viktig. Reaction Engines har demonstrert at det virker som det skal.

Med de nye investeringene kan firmaet nå gå fra å prøve ut deler av motoren til å bygge og prøve ut en full versjon av Sabre, ifølge en nyhetsmelding fra BBC.

Lenker:

BAE invests in space engine firm Reaction Engines, nyhetsmelding fra BBC

Foredrag av Richard Varvill fra produsenten Reaction Engines om Sabre, holdt på Develop3D-konferansen våren 2015.

Reaction Engines, nettstedet til produsenten

 

 

Powered by Labrador CMS