Slik kan Europa Clipper se ut, susende over månen Europa, med planeten Jupiter i bakgrunnen. (Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech)

Klarsignal for utforskning av ismånen Europa

NASA gjør virkelighet av planene om å sende en romsonde for å kikke etter mulige hav under overflaten på Jupiters måne Europa.

Overflaten på Europa er et frossent hav av is. Men under isen kan det befinne seg flytende vann, tror mange forskere. Dermed er nettopp Europa også et av stedene i solsystemet der det muligens kan befinne seg liv.

NASA har i flere år jobbet med planene om å sende ut en romsonde for å undersøke kloden nærmere. Og denne uka kunngjorde de at prosjektet virkelig skal settes ut i livet.

Romsonden Europa Clipper skal etter planen være klar til utskytning en gang mellom 2023 og 2025.

Fartøyet skal ikke lande på den isdekte månen, men i stedet ha med seg høyoppløsningskamera og måleinstrumenter som kan se under overflaten.

Europa Clipper skal også ha med seg instrumenter for å måle månens magnetfelt, som kan fortelle mer om hvor dypt og salt et eventuelt hav under isen er.

Forhåpentligvis vil slike data kunne røpe om forholdene faktisk ligger til rette for liv på den iskalde månen.