Et bilde av planeten Mars, tatt av romteleskopet Hubble i 1999. De som reiser dit, setter sin egen helse og hjerne på spill. (Foto: Reuters/NASA/NTB scanpix)

Mindre hjerneaktivitet for de som reiser til Mars

Mer stress og mindre hjerneaktivitet er bare noe av det framtidige Mars-farere har å se fram til.

Mars500-eksperimentet ble avsluttet i 2011, men det kommer stadig nye resultater fra det ambisiøse forskningsprosjektet.

Seks mennesker levde sammen i 500 dager i et lukket marsfartøy i Moskva. De seks liksom-astronautene skulle gjennomføre en hel reise til Mars, tur-retur, men uten å forlate moder jord.

Hensikten med eksperimentet var å se hvordan deltagerne klarte seg gjennom 520 dager med isolasjon. Hvordan ville dette påvirke kroppene deres, samarbeidet og mange andre faktorer som er viktig for en ekte Mars-gjeng.

Nå har en tysk-russisk forskergruppe publisert resultatene etter 520 dager med overvåkning av hjerneaktiviteten og stressnivåene hos de seks heldige deltagerne.

Besetningen om bord på Mars500, da de steg om bord i romfartøyet, i juni 2010. Disse seks deltagerne levde sammen i mer enn 500 dager. Det var ikke et spaopphold. (Foto: ESA)

Mindre hjerneaktivitet

Deltagerne ble nøye overvåket gjennom oppholdet i «romskipet» utenfor Moskva. Forskerne målte hjerneaktiviteten hver andre uke, før og etter trening.

Det viste seg at hjerneaktiviteten falt gjennom hele oppholdet. Forskerne målte deltakernes hjernebølger, både alfa- og beta.

Alfabølger er assosiert med avslappet konsentrasjon eller når du hviler mens du er våken, ifølge Popular Science. Betabølger henger sammen med vanlig våkenhet.

Samtidig ble det tatt en spyttprøve hver 60. dag. Forskerne undersøke blant annet kortisolnivåene, som er et kjent stresshormon. Kortisolnivåene lå på et ganske mye høyere nivå gjennom hele oppholdet sammenlignet med før og etter.

Forskerne tolker resultatene som at deltagerne rett og slett var mer stresset mens forsøket pågikk. Og mener det skyldes de veldig isolerte bo- og leveforholdene. Dette virker stressende på folk, skriver forskerne i artikkelen, som er publisert i tidsskriftet Physiology & Behavior.

Trening hjelper

Mindre hjerneaktivitet høres unektelig litt skummelt ut, spesielt for astronauter som må prestere selv om tilværelsen er langdryg og kjedelig.

Trening er kanskje den beste måten å motvirke disse isolasjonseffektene. Når deltagerne ble målt etter trening, hadde hjerneaktivitet steget, mens stressnivåene hadde sunket.

Forskerne tror kronisk stress fører til lavere hjerneaktivitet, men at trening kan motvirke dette.

Dette er viktig å ha i bakhodet mens framtidige oppdrag til Mars planlegges, skriver forskerne. Hvis astronautene går for lenge med høye stressnivåer, kan det gå utover både psykisk og fysisk helse.

Men det viste seg at nivåene gikk tilbake til normalt etter at eksperimentet var avsluttet. Forskerne tror dermed at en tur-retur til Mars ikke vil føre til noen permanente endringer, i hvert fall når det kommer til stresshelsen til astronautene.

Her ser vi eksperimentet Mars500 slik fasilitetene framstår ved det russiske Institute for Biomedical Problems i Moskva. (Foto: ESA)

Mange problemer for Mars-reisende

Men dette er bare en liten brikke i puslespillet som må legges ferdig før vi kan sende astronauter til Mars. Kosmisk stråling på turen kan gi farlig høye strålingsdoser til de reisende, og lav tyngdekraft vil føre til bein- og muskelproblemer.

Mars er også et fiendtlig sted å være for liv fra jorda. NASA har nylig annonsert at det sannsynligvis finnes flytende vann på den røde planeten.

Men dette vannet er veldig giftig på grunn av perkloratene som finnes på Mars’ overflate. Dette er giftige salter som astronautene vil måtte håndtere mens de er ute på overflaten, men som kan være direkte farlige hvis de blir med inn i boenheter eller romdrakter.

Jacubowski mfl: The impact of long-term confinement and exercise on central and peripheral stress markers. Physiology & Behavior, December 2015. DOI: 10.1016/j.physbeh.2015.09.017. Sammendrag.