Soloppgang over den russiske modulen Zvezda på Den internasjonale romstasjonen, fotografert fra romferga i 2009. (Foto: NASA)

Plankton funnet på utsiden av romstasjonen

Ubekreftet russisk melding vekker oppsikt.

Planktonet er funnet av de to russiske kosmonauter Olek Artemyev og Alexander Skvortsov, da de mellom mange andre oppgaver tok jobben som vinduspussere på utsiden av romstasjonen, ifølge en artikkel på nettstedet til avisa Daily Mail.

Artikkelen er basert på en nyhetsmelding fra det russiske nyhetsbyrået ITAR-TASS. Denne meldingen opplyser at funnet er gjort på det som kalles «illuminators». Dette oversettes av Daily Mail som vinduer.

Vinduene og resten av utsiden på romstasjonen blir nemlig tilgriset fra utsiden av eksos fra rakettmotorer, blant annet ved justeringer av banen til romstasjonen.

De to astronautene brukte kluter for å tørke av vinduene. Klutene ble senere undersøkt inne i romstasjonen, ifølge Daily Mail.

- Dette bør studeres nærmere, sier Vladimir Solovjev ifølge nyhetsmeldingen fra ITAR-TASS. Solovyev er leder for den russiske delen av romstasjonen.

Ubekreftet av NASA

En pressetalsmann for NASA opplyser at deres samarbeidspartner Roskosmos ikke har bekreftet funnene, skriver nettstedet Space.com.

Solovjev bemerker også i nyhetsmeldingen fra ITAR-TASS at det er uklart hvor de mikroskopiske planktonrestene kommer fra.

Planktonet kan muligens kan ha fulgt med modulen på romstasjonen da den ble skutt opp, tror NASA-forskeren Lynn Rothschild ifølge Space.com.

Ifølge artikkelen i Daily Mail skal Solojev ha uttalt at dette er usannsynlig, i og med at modulen på romstasjonen er skutt opp fra Baikonur i Kazakhstan, langt fra nærmeste hav, hvor plankton lever.

Han tror derimot at de kan ha blitt løftet opp til romstasjonen i 420 kilometers høyde, fortsatt ifølge Daily Mail.

Liv i store høyder

Space.com peker også til tidligere funn av bakterier helt opp til 40 kilometer over bakken, altså langt oppe i stratosfæren.

Hvis planktonet virkelig har kommet opp til romstasjonen uten menneskers hjelp, må denne høyderekorden på 40 kilometer ganges med 10, og vel så det.

Romfartsekspert Erik Tandberg er imidlertid tvilende til at planktonet kan fraktes så høyt opp uten menneskers hjelp.

- En mulig forklaring er at planktonet kan komme fra klutene som ble brukt, eller fra rengjøringsmiddel. Det er tidligere vist at plankton kan vokse på kluter og for eksempel i tannpasta, sier Tandberg til forskning.no.

Han påpeker også at klutene kan være forurenset etter at de kom inn i romstasjonen etter bruk.

- Hvis ikke planktonet kommer fra slike kilder, er det mer sannsynlig at det har blåst langs jordens overflate inn til Baikonurbasen, og der festet seg blant annet  til modulen som ble skutt opp, sier han til forskning.no.

Ifølge Daily Mail var planktonet levende. Nyhetsmeldingen fra ITAR-TASS bekrefter ikke dette spesifikt.

Tidligere forsøk, blant annet på den russiske kapselen Foton, viser likevel at noen bakterier, lavarter og til og med et leddyr kalt bjørnedyr (Tardigrata) overlevde både lufttomt rom og den kraftige ultrafiolette strålingen etter 10 døgn i verdensrommet i 300 kilometers høyde.

Passasjerer på steiner

Bjørnedyr (Tardigrades) er et leddyr som har overlevd 10 døgn i verdensrommet, utsatt for stråling og lufttomt rom, på en russisk romkapsel. (Foto: Willow Gabriel og Bob Goldstein, Wikimedia Commons)

Disse forsøkene ble gjort blant annet for å undersøke det som kalles panspermiateorien.

Den går ut på at livet på jorda og andre kloder kan ha oppstått fra mikroorganismer som har reist gjennom verdensrommet, kanskje helt fra andre solsystemer.

Uansett vil neppe disse funnene kunne tas til inntekt for panspermiateorien.

De fleste forskere i dag mener nemlig at mikroorganismer ikke kan overleve alene ute i verdensrommet lenge nok til at å gjøre en slik reise på mange lysår.

Den harde kosmiske partikkelstrålingen og kortbølget stråling, som ultrafiolett, røntgen og gammastråling, vil ødelegge arvestoffet.

Den eneste måten mikroorganismer kan gjøre denne reisen på, er inne i steiner, for eksempel slått løs fra kloder ved store meteornedslag. Her vil de være beskyttet mot strålingen.

Flere eksperimenter på romskip har bekreftet at en slik spredning av liv er mulig, om ennå ikke påvist.

Biosfæren kanskje tykkere

Hvis levende plankton virkelig har kommet opp i denne høyden uten hjelp av mennesker, betyr det likevel at biosfæren, laget av liv rundt jorda, kan være mye tykkere enn hittil antatt.

- Det vil i så fall være en stor oppdagelse. Det ville være helt usedvanlig at de klarte å leve så lenge under slike forhold, kommenterer Erik Tandberg.

Scientists find traces of sea plankton on ISS surface, nyhetsmelding fra ITAR-TASS