Skolepolitikk basert på forskning

REDAKTØREN HAR ORDET: Læreren har størst betydning for kvaliteten i skolen, har skoleforskningen konkludert. Nå har også Høyre fått det med seg.

Publisert

- Bedre lærere er den faktoren som vil bidra mest til heve kvaliteten i skolen, uttalte Høyre-leder Erna Solberg på en pressekonferanse i går, ifølge NTB.

Da Solberg ble spurt om hvorfor hun nå har landet på dette standpunktet, svarte hun at Høyre er et kunnskapsparti, som baserer sin politikk på forskning.

Det er på tide!

Mens man i andre samfunnsspørsmål lener seg tungt på langsiktig forskning når beslutninger tas, virker det som om politikerne plukker ideer fra eget hode når de utformer skolepolitikken.

I utakt med forskningen

Skolepolitikken – både fra Høyre og fra andre norske partier – har i liten grad vært i takt med skoleforskningen. Det har vært en stor reformiver – den siste resulterte i de ikke helt populære og nok ikke så læringseffektive baseskolene. 

Mange har ropt på flere lærere, mindre klasser og/eller lengre skoledager, mens mer norsk og matematikk eller varmere skolemat skulle gi bedre læring, ifølge andre. Større selvstyre for den enkelte skolen har vært én oppskrift; satsning på de flinkeste elevene har vært en annen, mens de såkalte skoletaperne har stått i fokus både i mediene og i partiprogrammene.

Oppe i alt dette har lærerne fått ansvaret for mye: å ikke se de sterke, men heller ikke fange opp de svake elevene, å ikke være flinke nok eller mottagelige nok for tilbakemeldinger; å være for motvillige til reformer; å ikke bringe norske barn høyere opp på internasjonale prestasjonsstatistikker. I diskusjonene om norsk skole har lærerne alt for ofte fått lite respekt og mye skyld.

Forskningen derimot er entydig: Læreren er viktigst.

Dette hjelper ikke

forskning.no gjorde ved forrige valg en gjennomgang av partiprogrammer opp mot rådende forskning på skolen. Og forskningen viste at følgende tiltak ikke gir flinkere elever:

- Flere lærere per elev
- Mindre klasser
- Mer skole, det vil si flere skoletimer
- Mer evaluering av lærerne fra foreldre og elever
- Større frihet for lærerne til å velge undervisningsmetoder
- Å gruppere elevene etter evne.

Dessuten har andre studier vist at en god skole ikke gir gode elever og at mer lekser ikke hjelper. Flere skolerefomer er heller ikke svaret.

Læreren avgjørende

Verdens antagelig mest omfattende studie av skoleelevers måloppnåelse, gjennomført av professor John Hattie ved Auckland University i New Zealand, konkluderer med at kvaliteten på lærerne er mest avgjørende for gode resultater i klasserommet. Dette støttes av andre mindre studier, både norske og internasjonale.

Det er flott at Høyre har kommet til samme konklusjon som skoleforskningen. Men de må kunne karakteriseres som ”slow learners”. Dette har vært kjent lenge blant forskere – og erfart enda lengre av elever og foreldre.