Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Eksamen. Forsinkede prosjekter på jobben. Barnesjukdommer og allmenn tidsklemme. Stress og slit i hverdagen kan tære på både tiltaksevne og selvkontroll.
Dermed er det vanlig å anta at folk som utsettes for hverdagspress har lettere for å henfalle til usunt kosthold eller hodeløs shopping. Men slik trenger det altså ikke være.
Alt kommer an på hva slags vaner du har i utgangspunktet, mener Wendy Wood og kollegaene hennes fra University of Southern California, ifølge en pressemelding.
Etter undersøkelser av studenter, konkluderer de med at stress fikk folk til å holde seg enda mer til vanene sine enn normalt, uavhengig av om de innebar kake eller havregrøt til frokost.
Ble mer tro mot vanene
For å se hva stress gjør med levemåten vår, fulgte forskerne ei gruppe studenter i et helt semester, inkludert eksamenstida. Like før eksamen var studentene stresset og sov lite. Det så ut til å gjøre vanene ekstra viktige.
Studenter som gjerne hev innpå med wienerbrød eller smultringer til frokost igjennom semesteret, spiste enda mer søplemat i eksamenstida. Men deltagerne som vanligvis åt sunt, valgte ekstra fornuftige frokoster når eksamen nærmet seg.
Det samme gjaldt også andre vaner, ifølge pressemeldinga. Studenter som vanligvis trente, hadde en enda større tendens til å traske på tredemølla i eksamensperioden, selv om øktene tok tid fra lesesalen.
Og studentene som pleide å lese aviser til vanlig, gjorde det enda mer konsekvent før eksamen.
Heller vaner enn selvkontroll
De nye resultatene kan ha betydning for hvordan vi går fram for å sikre en sunnere befolkning, ifølge forskerne.
- Når vi prøver å endre oppførsel, lager vi strategier rundt motivasjonen og selvkontrollen vår, sier Wood.
Men dette er ikke nødvendigvis den beste måten å få folk til å nå målene.
- Det vi heller burde tenke på, er hvordan vi skal etablere nye vaner. Vanene holder seg selv når vi er slitne og ikke har energi til å oppvise selvkontroll.
Annonse
Det store spørsmålet er imidlertid hvordan vi skal klare å skape disse nye vanene. Wood og co har i hvert fall en viss ide om hvor det er lurt å begynne:
- Det vi vet om vanedannelse er at det lønner seg å gjøre den nye adferden lett å utføre, slik at folk repeterer den ofte og den blir en del av deres daglige rutine.