Spedbarn merker uvennskap mellom mor og far

Ni måneder gamle unger kan skille mellom vennskapelig og uvennskapelig kroppsspråk.

Publisert
Ni måneder gamle spedbarn fanger opp uvennskapelige og vennskapelige relasjoner fra kroppsspråk, viser ny undersøkelse. (Foto: Ivolodina, NTB scanpix)
Ni måneder gamle spedbarn fanger opp uvennskapelige og vennskapelige relasjoner fra kroppsspråk, viser ny undersøkelse. (Foto: Ivolodina, NTB scanpix)

Utviklingspsykologi:

Handler om endringer over tid av menneskets følelser, persepsjon, tenkning, atferd og sosiale liv.

Utviklingspsykologer ser på tre grunnleggende kategorier:

  1. Universelle endringer: Karakteristiske biologiske trekk og endringer ved arten vår som oppstår når vi blir eldre – for eksempel puberteten og kvinnens overgangsalder.
  2. Kulturspesifikke endringer: Historiske og samfunnsmessige utviklingsforløp som skaper en felles referanseramme for grupper av mennesker som vokser opp sammen innen en kultur. For eksempel var betingelsene for utvikling svært ulike for generasjonen som vokste opp på 1920-tallet, og for generasjonen som vokser opp i dag.
  3. Idiosynkratiske endringer: Omfatter både unike begivenheter i det enkelte menneskets liv, samt personens egen subjektive opplevelse.

 

Kilde: Den Store Danske

 

Vi vet fra før at spedbarn kan de forstå grunnleggende følelser som glede og sinne ut fra ansiktsmimikken til voksne.

En ny studie tyder på at spedbarn også merker uvennskap mellom voksne basert på kroppsholdning og toneleie.

– Det er vanskelig å finne noen andre forklaring enn at barna faktisk merker et skifte i de to voksnes relasjoner, sier Søren Risløv Staugaard, postdoktor ved Psykologisk Institut ved Aarhus Universitet. Han har ikke selv bidratt i undersøkelsen.

Spedbarn fanger opp det uventede

Det er bredt akseptert i utviklingspsykologien at spedbarn fokuserer på ting de finner overraskende eller uventede. Det utnyttet forskerne fra University of Chicago til å teste om barna fanget opp skifter i folks holdninger til hverandre, signalisert med et imøtekommende eller avvisende kroppsspråk og toneleie.

Når barna så videoer hvor to voksne startet med å være enige, men så snudde ryggen til hverandre, så de på skjermen i lengre tid.

Barna virker overrasket over dette, konkluderer forskerne bak undersøkelsen. Søren Risløv Staugaard er enig. Han mener at det er vanskelig å finne en annen forklaring.

– Spedbarn bruker normalt mer tid på positivt kroppsspråk, men her ser de på det negative. Det skyldes sannsynligvis at barna blir overrasket, sier Staugaard.

– Det ser altså ut til at disse ni måneder gamle barna er bevisste på om folk er venner eller ikke. Jeg tror de vil være bevisste på en lignende konflikt hos foreldrene, men forsøket her er selvfølgelig nokså kunstig og vil ikke nødvendigvis avspeile virkelighetens kroppsspråk.

Spedbarn lærer lynraskt

I utviklingspsykologien diskuterer forskere om vi mennesker er født med en sosial intelligens, eller om vi lærer alt fra bunnen.

Bilde A er tatt fra filmklippet hvor de to voksne uttrykker vennskap. Bilde B er tatt fra filmklippet hvor de to voksne vender ryggen til hverandre. (Foto: The University of Chicago)
Bilde A er tatt fra filmklippet hvor de to voksne uttrykker vennskap. Bilde B er tatt fra filmklippet hvor de to voksne vender ryggen til hverandre. (Foto: The University of Chicago)

Selv om barna kan forstå de sosiale relasjonene i et uvennskap i en alder av ni måneder, betyr ikke det nødvendigvis på at evnen er medfødt, mener Staugaard.

– Barn lærer veldig tidlig å gjenkjenne følelser bak ansiktsmimikk ved å studere omgivelsene sine, og det kan i prinsippet også gjelder kroppsspråk og stemmeføring. Men denne forskningen kan ikke svare på om disse evnene er medfødte eller tillærte, sier Staugaard.

Å spise sammen er uttrykk for samhold

Forskerne delte opp 64 spedbarn i grupper, hvor en av gruppene fikk vist en video av to voksne som spiste den samme maten og ga uttrykk for at de likte den.

– Det er et innebygget sosialt element i det å spise sammen med venner og familie, så vi tenkte at spedbarn kanskje bruker det til å trekke konklusjoner om sosiale relasjoner, sier en av forskerne bak undersøkelsen, professor Katherine D. Kinzler, i en pressemelding fra University of Chicago.

En andre gruppe av spedbarn så en video hvor en av de voksne ga uttrykk for velbehag, mens den andre ikke gjorde det.

Deretter så halvparten av hver gruppe spedbarn en video hvor de to voksne uttrykte vennskap. Og de to andre halvpartene så en video hvor de to voksne vendte ryggen til hverandre og brukte en uvennlig tone.

De to videoene sluttet med et stillbilde av de to voksne enten med ryggen til hverandre eller med fronten mot hverandre.

Forskerne kunne se at spedbarna som hadde først enighet, så uenighet, brukte lengst tid på stillbildet.

Referanse:

Zoe Liberman m. fl.:Friends or Foes: Infants Use Shared Evaluations to Infer Others’ Social Relationships,Journal of Experimental Psychology (2013), DOI: 10.1037/a0034481.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.