Reklame overlever spoling

Selv om vi kan spole forbi reklamen i programmer vi har tatt opp, endrer det ikke noe ved handlemønstrene våre.

Publisert
De amerikanske forsøkspersonene så faktisk bare 5 prosent av det de tok på opp den digitale videoopptakeren sin. Derfor har det ikke den store effekten når det gjelder påvirkning fra reklame. (Foto: Colourbox)
De amerikanske forsøkspersonene så faktisk bare 5 prosent av det de tok på opp den digitale videoopptakeren sin. Derfor har det ikke den store effekten når det gjelder påvirkning fra reklame. (Foto: Colourbox)

Rekker du ikke å se favorittprogrammet ditt når det blir sendt, kan du bare ta det opp, og se det når du har tid. Du kan til og med spole over de forstyrrende reklamene. Herlig.

Muligheten for å spole over reklame har fått mange til å stille spørsmålstegn ved reklamens framtid på tv.

Men nå viser forskning at det ikke er noen grunn til bekymring for reklamebyråene. Det har nemlig ingen effekt på forbruket vårt at vi kan hoppe over reklamene, ifølge en pressemelding fra The University of Chicago Booth School of Business (CBS).

– Vi lever i et samfunn hvor vi blir bombardert med reklame overalt. Utendørs henger det reklame på busser, bannere og skilt. Og på nettet er det også massevis av reklame, så det er ikke så rart at det ikke er de store endringene i forbruket, selv om man kan spole over TV-reklamen, forklarer Birgitte Tufte, som er professor ved CBS og ekspert på reklame.

Ingen slipper unna

Forskerne fra det amerikanske universitetet ville undersøke om det påvirket salget at forbrukere kunne hoppe over tv-reklamene. Derfor ga de en digital videoopptager til forsøkspersonene.

Maskinene ga informasjon om hvordan forsøkspersonene brukte dem. Informasjonen ble sammenlignet med den enkelte families innkjøp, henholdsvis et år før og to år etter at familien mottok opptakeren.

Tidligere forsøk har vist at mange eiere av en digital videoopptager spoler forbi reklame. Den nye studien viste allikevel at:

  • Forbruket av produkter som det var blitt reklamert for på tv, endret seg ikke betydelig.
     
  • Muligheten for å spole forbi reklame for nylanserte produkter har ingen effekt for salget.
     
  • Folk blir påvirket av reklame, selv om de bare har sett dem bli spilt av med fast-forward-knappen.
     
  • 95 prosent av programmene som blir tatt opp, blir aldri spilt av.

Zapper vekk reklamen

Effekten av å kunne spole forbi reklamen blir kraftig redusert når det bare er 5 prosent av det som tas opp, som faktisk blir sett. Men det er også lett å unngå reklame for familier som ikke har digitale videoopptakere.

Kommer det reklame, kan man skifte kanal eller gjøre noe annet. Det betyr at de som ser direktesendte programmer, ikke nødvendigvis ser flere reklamer.

– Det er interessant at reklame påvirker oss, selv om vi ser dem i fast forward. Det skyldes nok at vi har sett dem før ved normal fart og derfor gjenkjenner dem. Men studiet viser jo også at tv-reklamer er ganske effektive. Hvis de ikke var det, ville markedsavdelingene neppe bruke så mye penger på dem, som de gjør, sier professor Tufte.

____________________

Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Referanse:

Bart J. Bronnenberg mfl: Do Digital Video Recorders Influence Sales? Journal of Marketing Research (47) 6, desember 2010. Se sammendrag