Øyekontakt overbeviser ikke

Å se andre inn i øynene er lenge blitt ansett for å være en effektiv måte å få andre til å skifte mening – og å overbevise dem. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Vil du overbevise noen, bør du ikke stirre dem inn i øynene. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Du har vært vitne til det mange ganger: I film, teater og bøker brukes direkte blikk-kontakt hele tiden som et virkemiddel for å få innflytelse over andre.

Kanskje er det herfra mange av oss har hentet forestillingen om at vi bør se andre inn i øynene, dersom vi vil overbevise dem.

– Våre funn viser at direkte øyekontakt ikke overbeviser.

– Tvert imot får det allerede skeptiske lyttere til å bli enda mer skeptiske, forteller forskningsleder Frances Chen ved Freiburg-universitetet i Tyskland.

Ble ikke overbevist

For å undersøke effekten av øyekontakt i situasjoner hvor en person forsøker å overbevise en annen, benyttet Chen og kollegene ny teknologi som gjør det mulig å hele tiden registrere øyets bevegelser.

Slik fant de at jo mer tid en deltager i eksperimentet så inn i øynene på en snakkende person på en bildeskjerm foran dem, desto mindre overbevist ble de av ulike kontroversielle argumenter den snakkende satte fram

Kun dersom eksperiment-deltageren allerede var enig med den som snakket, fant forskerne at mer øyekontakt førte til økt overbevisning.

Munn eller øyne

Nok et eksperiment gjort av forskerne ved Freiburg-universitetet, bekreftet resultatet fra det første eksperimentet.

Her ble forsøkspersonene bedt om å skifte mellom å se på henholdsvis øynene og munnen til den som snakket. Forskerne fant at eksperiment-deltagerne ble mer overbevist når de så på munnen til en person som snakket, enn om de så på øynene til vedkommende.

Ulike signaler

Forskeren Julia Minson fra Harvard Kennedy School of Government deltok i også dette arbeidet. Hun peker på at øyekontakt kan signalisere svært ulike ting, avhengig av situasjon.

I vennligsinnede situasjoner kan øyekontakt signalisere samhørighet eller tillit.

I motsetningsfylte situasjoner kan øyekontakt tvert imot bli assosiert med dominans eller ydmykelse.

– Se på meg!

Om du noen gang skulle være fristet til å si til noen ”Se på meg når jeg snakker til deg!”, så er det skikkelig dumt. Iallfall dersom du ønsker å overbevise vedkommende om at det er du som har rett.

– Enten du er en politiker som står foran velgere, eller du er en forelder som skal hanskes med barna dine, kan dette være nyttig kunnskap, mener Minson.

Referanse:

Frances S. Chen m.fl: In the Eye of the Beholder: Eye Contact Increases Resistance to Persuasion, Psychological Science, desember 2013

Powered by Labrador CMS