Du blir gavmild av å tenke på å gi

Tanken på å gi gjør deg mer villig til å hjelpe enn minnet om hjelp du selv har fått.

Publisert
 (Illustrasjonsfoto: colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: colourbox.no)

- Tenk på hvor godt du har det, sier man gjerne for å oppfordre noen til å donere en slant til en god sak.

Antagelig ville det vært mer effektivt å minne vedkommende om hans eller hennes forrige gave, mener to amerikanske forskere.

For selv om flere undersøkelser viser at vi føler oss forpliktet til å hjelpe mennesker som har gjort noe for oss, er det slett ikke sikkert at følelsen også inkluderer andre folk.

Adam Grant fra University of Pennsylvania og Jane Dutton fra University of Michigan hadde en mistanke til at det å gjenkalle erindringer av egen innsats for medmennesker kunne være minst like effektivt.

Kanskje dette får personen til å se seg selv som en velgjører – et hjelpsomt og omsorgsfullt menneske som går ut av sin veg for å sikre andres beste?

Og resultatet av to ulike tester tyder nettopp på dette, ifølge en pressemelding fra Association for Psychological Science.

Jobbet hardere

I den ene testen studerte Grant og Dutton ei gruppe studenter som jobbet med å ringe rundt for å skaffe donasjoner til programmer i regi av universitetet. Studentene fikk betalt for timene de jobbet, ikke for antall donasjoner.

Først brukte forskerne to uker på å registrere hvor mange telefoner studentene tok i timen.

Og så ble deltagerne i studien bedt om å skrive en artikkel, enten om hvor takknemlige de var for hjelp de hadde fått, eller om en hendelse hvor de selv hadde bidratt til å støtte andre.

Hadde dette noen innvirkning på innsatsen for å skaffe donasjoner?

Resultatene viste at studentene som hadde skrevet om egne donasjoner tok 29 prosent flere telefoner per time i de to ukene som fulgte. I den andre gruppa var det ingen slik endring.

Donerte til jordskjelvofre

I et annet forsøk skulle studenter skrive lister over tre måter de nylig hadde hjulpet noen, tre måter de selv hadde fått støtte eller tre ulike matvarer de hadde spist i løpet av uka.

Da deltagerne ei uke senere troppet opp for å hente betalinga for innsatsen som forsøkskaniner, fikk de utdelt informasjon om jordskjelvet og tsunamien i Japan og spørsmål om de ønsket å donere noe av lønna til å hjelpe japanerne.

Mens bare litt over 13 prosent av matvaregruppa ville gi noe, valgte over 46 prosent av givergruppa å hjelpe jordskjelvofrene. I gruppa som hadde skrevet lister over hjelp de selv hadde fått, var det litt over 21 prosent som ga. 

Dermed mener forskerne at det er grunn til å tro at refleksjon rundt egen hjelpsomhet  kan få folk til å bidra enda mer.

Så da veit du altså hvilket tema du skal snakke med din utvidede vennekrets om i uka før den flyttesjauen til leiligheten i femteetasje uten heis.

Referanse:

A. Grant & J. Dutton, Beneficiary or Benefactor: Are People More Prosocial When They Reflect on Receiving or Giving?, Psychological Science, 6. august 2012, doi:10.1177/0956797612439424