Begjæret bedrar

En ny studie viser at hjernen din lures til å tro at ting du har lyst på ser ut som om de er nærmere enn de egentlig er.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"I et av eksperimentene forskerne gjorde viste det seg at vannflasker så ut som om de var nærmere for de som var tørste. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"
"I et av eksperimentene forskerne gjorde viste det seg at vannflasker så ut som om de var nærmere for de som var tørste. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

De to psykologiforskerne Emily Balcetis og David Dunning har gjennomført et eksperiment som viser at ting ikke alltid er som de ser ut.

Konklusjonen er at begjær og lyst påvirker hvordan vi ser omgivelsene våre ved å få ting vi har lyst på til å se ut som om de er nærmere enn de virkelig er.

Studien publiseres i det neste nummeret av tidsskriftet Psychological Science.

Lyst på vann?

Det første eksperimentet gikk ut på å få folk til å anslå omtrent hvor langt unna en vannflaske befant seg.

Deltagerne ble delt opp i to grupper og den ene fikk lov til å drikke vann først, mens den andre ble servert salt snacks.

For de tørste deltagerne så vannflasken ut som om den var nærmere enn den gjorde for de som hadde fått leske seg på forhånd.

Kastet kortere mot gavekort

I et annet eksperiment ble deltagerne bedt om å kaste en ertepose mot et gavekort som var verdt enten ingenting eller 25 dollar.

Gavekortet lå på gulvet foran deltagerne, og de skulle få det hvis de traff.

Merkelig nok viste det seg at erteposene ble kastet mye kortere mot gavekortet som var verdt penger. Forskerne tror de gjorde det fordi kortet så ut som om det lå nærmere.

- Disse skjevhetene oppstår for å oppmuntre folk til å oppføre seg på en måte som gjør at de kan få tak i det de har lyst på, skriver forskerne ifølge en pressemelding fra Association for Psychological Science.

Referanse:

Emily Balcetis & David Dunning, Wishful Seeing: More Desired Objects Are Seen as Closer, Psychological Science, 2009.

Powered by Labrador CMS