Vesker sexy for kvinner

Kvinner går med luksusvesker for å utstråle at de er kvinner. Samtidig har veskene en rekke seksuelle undertoner som menn ikke fanger opp.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: Colourbox)

Fakta om luksusvesker:

Luksusvesker kommer fra kjente motehus som Prada, Gucci og Louis Vuitton.

På noen av veskene er motehusets logo svært tydelig. På andre er de mer skjult.

Da er det bare veskens spesielle form som viser omverdenen at den er fra et dyrt motehus.

Fakta om fetisjisme:

Seksuell fetisjisme er en seksuell tiltrekning til en helt bestemt gjenstand.

Noen fetisjer kan mange forstå – for eksempel dameundertøy, som menn forbinder med kvinnekroppen.

Andre virker merkelige på andre – for eksempel kald, nyfanget fisk.

Fakta om forskningen:

Erik Hansen-Hansens forskning tar utgangspunkt i verdenskjent luksusmote.

Han har sett nærmere på hvordan vi oppfatter mote fra merker som de fleste vil kalle luksuriøse.

Han har sett på motehus som Chanel, Dior, Prada, Gucci og Louis Vuitton.

En flott kvinne i moteklær sprader nedover Strøget i København. Hun fanger mennenes blikk.

Den sensuelle kjolen overlater ikke mye til fantasien. De høyhælte skoene gir henne en gyngende gang. Klærne framhever kvinneligheten og kroppen overfor mennene. Men så er det vesken. Louis Vuitton-vesken.

En moteveske som får kvinnen til å føle seg som kvinne – men som ikke får henne til å virke mer sexy på mennene.

I hvert fall hvis man skal tro forskningsadjunkt Erik Hansen-Hansen fra Danmarks Designskole og Center for Designforskning. Han undersøker hvilken rolle motevesker med logoer spiller i kulturen vår.

– Når kvinner går med motevesker, henvender de seg mer til andre kvinner enn til menn, konstaterer Hansen-Hansen.

– Hadde det hadde vært annerledes, ville vi sett at menn var mer opptatt av veskene som seksuelle objekter. For eksempel ville vi sett pornosider på Internett som handlet om vesker.

Mange grunner

Hansen-Hansens forskning viser at kvinner går med slike vesker av mange forskjellige årsaker:

  • De markerer at hun er kvinne, ikke mann.
  • De symboliserer status fordi de blir forbundet med noe luksuriøst og dyrt.
  • De symboliserer sex fordi reklame har vent oss til å se moteveskene på vakre, sensuelle modeller.
  • De viser at man er noe spesielt, et individ.
  • De blir brukt til å oppbevare make-up og andre kvinneting.

Undersøkte natteliv og pornosider

For å finne fram til resultatene sine måtte Hansen-Hansen undersøke alle steder veskene kunne tenkes å spille en rolle for folk.

De populære moteveskene har derfor ført ham fra moteblader, ut i nattelivet og til pornosider på Internett.

– Disse tingene er ikke noe man kan måle. De foregår på et mer subtilt, symbolsk plan, forteller Hansen-Hansen.

For hver av de små undersøkelsene la Hansen-Hansen til en ny brikke i puslespillet. Til slutt hadde han blottlagt det oppsiktsvekkende paradokset.

På den ene side går kvinner med vesker for å vise menn at de er kvinner. På den andre siden synes ikke menn det er noe spesielt sexy ved veskene.

Det er merkelig at vesker, som er knyttet så sterkt til kvinnekjønnet, ikke er sexy for menn.

For mange andre kvinneklær, som kort skjørt, høyhælte sko, korsetter og lange støvler, kan nemlig tenne menn.

Men det er en viktig forskjell, forteller Hansen-Hansen.

– Korte skjørt, undertøy og støvler framhever kvinnekroppen eller modellerer den. De danner derfor potensielt grobunn for en seksuell fetisj. Men det gjør ikke luksusveskene.

– I dag laster folk selv opp bilder og videoer på Internett, som viser hvilken fetisj de har – undertøy, ridestøvler og så videre.

– Det er også mange muligheter for å skape pornografi med vesker. Men den pornografien finnes ikke, konstaterer Hansen-Hansen.

Oser av sex

Noe kan tyde på at kvinner – i motsetning til menn – forbinder moteveskene med noe seksuelt. Når motehusene skal selge veskene sine, lager de nemlig reklame som plasserer veskene i et univers som oser av sex.

– Hvis du ser på annonser for vesker og annen luksusmote, viser de alltid eggende, ultravakre kvinner i sensuelle, forførende omgivelser.

– Veskene blir på den måten innkodet med erotikk. Det knytter seg en seksuell verdi til veskene.

– Den seksuelle verdien oppstår fordi veskene igjen og igjen blir forbundet med noe seksuelt i reklamene, sier Hansen-Hansen.

Arabiske kvinner utnytter veskens sex-signaler

Selv om ting foregår på et symbolsk plan, er symbolene tydelige over hele verden.

Gatebilder fra storbyer i hele verden viser at kvinner overalt – fra arabiske til asiatiske land – har forstått at veskene sender ut paradoksale seksuelle signaler.

På den ene side får vesken folk til å tenke på kvinnelighet. Og motebransjens sex-osende veskeunivers smitter av på den som bærer luksusvesken.

Samtidig er det vanskelig å forklare hvorfor det skulle være noe sexy ved vesken. Den framhever på ingen måte kvinnenes former fysisk.

I Asia gjør vesken deg diskret sexy

De paradoksale seksuelle signalene blir utnyttet av kvinnene i flere asiatiske land. I Asia har kvinner tradisjonelt hatt problemer med å stille seg ut seksuelt.

Men med moteveskene kan kvinnene bokstavelig talt holde seksualiteten unna kroppen – men likevel ha med den under armen.

– I noen asiatiske land er kvinnene svært tilknappede. Men de kan signalisere kjønn og seksualitet ved å gå med en slik veske.

– De mest oppsiktsvekkende eksemplene er naturligvis burkakledde kvinner i arabiske land, som velger å vise kjønnet sitt ved å gå med en luksusveske, sier Hansen-Hansen.

Framtidens sexsymboler

Veskene er altså et svært sterkt symbol når en kvinne vil markere at hun er kvinne. Og symbolets styrke er så stor at det med tiden vil endre menns syn på veskene.

– Det vil ikke overraske meg om vesker blir seksualobjekter. I dag hører man ikke om folk som har fetisjistisk sex med vesker.

– Men hvem vet hvordan vi oppfatter dem om 50 år? En gang syntes menn kvinnehansker var utrolig sexy. Så det endrer seg hele tiden, konstaterer Hansen-Hansen.

Forskningen hans i luksusmote og de forunderlige luksusveskene er ikke ferdig. Men han har publisert en rekke artikler om emnet.

___________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no

Referanse:

Erik Hansen-Hansen, Logotaskerne: De aseksuelle kønsforskelsmarkører?, FLUX - Research at the Danish Design School, 2009, side 56-69 (pdf)

Powered by Labrador CMS