Upålitelig smak

Mmmmm! Sjokolade fra Kina, altså? Ny forskning antyder at sjokoladen fra Kina smaker bedre enn den fra Sveits. Men bare hvis du får vite nasjonaliteten etterpå.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: Colourbox)

Smaken er en svikefull sans. Den lar seg nemlig villig forføre av informasjonen vi får om produktet. Men det besynderlige er at denne påvirkningen endrer seg alt etter når vi får opplysningene, ifølge forskere fra Babson College.

De ga ei gruppe studenter umerkede ruter av sjokolade fra den amerikanske produsenten Trader Joe’s, men jukset litt med informasjonen rundt søtsakene.

Noen av deltagerne fikk høre at sjokoladen var fra gourmetgodteriets hjemland Sveits, mens andre trodde de brune rutene stammet fra Kina – som ikke akkurat er kjent for sine søtsaker.

Ikke overraskende likte studentene sjokoladen bedre når de trodde den stammet fra Sveits. Det bisarre var imidlertid at dette bare gjaldt når informasjonen var på plass før godtet traff ganen.

Dersom smakerne fikk beskjed om søtsakenes opphav i etterkant, var de nemlig mer begeistret hvis de fikk kinasjokolade, står det i en pressemelding fra The University of Chicago Press.

Likte indisk vin

Det samme viste seg å være tilfelle da forskerne innbilte smakerne at sjokoladen var billig eller dyr. Studentene som i etterkant ble fortalt at de hadde fått billig sjokolade, oppgav større nytelse enn de som ble overbevist om at godtet hadde kostet flesk.

Til og med vin virket på samme måte, ifølge forskerne.

De lurte kundene i en vinbutikk til å tro at de var med på en blindtest av ny vin. Etter en sup ble halvparten av deltagerne fortalt at vinen var italiensk, mens resten fikk vite at den stammet fra India.

Også her hevet overraskelsen smaken.

- Som i tidligere studier likte folk vinen bedre da de ble fortalt at den var fra India etter prøvene, sammenlignet med når de ble fortalt at den kom fra Italia, skriver forskerne i en artikkel som nå publiseres i Journal of Consumer Research.

Og dermed må vel moralen i denne forskningen være omtrent som følger:

Dersom du serverer steindyr Sancerre – fortell gjestene hva de får på forhånd. Men spretter du ei fin flaske Château de Skvip, er det kanskje like greit å vente med å vise etiketten til etterpå.

Referanse:

Keith Wilcox, Anne L. Roggeveen & Dhruv Grewal, Shall I Tell You Now or Later? Assimilation and Contrast in the Evaluation of Experiential Products, Journal of Consumer Research: December 2011, publisert online 13. mai 2011 (sammendrag)
 

Powered by Labrador CMS