Teknologiske søvnproblemer

Storbrukere av mobiltelefon, Internett og fjernsyn rapporterer at de føler seg trøtte. Det kan se ut som mange lar den nye teknologien stjele nattesøvnen. Det gjelder å skru av i tide.

Publisert

Nye kommunikasjonskanaler som praterom på nettet og tekstmeldinger på mobilen, har blitt en helt essensiell del av hverdagen til mange mennesker - kanskje spesielt for unge.

Teknologien har utviklet seg slik at den gjør det mulig for oss å kommunisere med hverandre nærmest til en hvilken som helst tid, på et hvilket som helst sted - også fra soverommet.

Med mange nye muligheter dukker det også opp nye problemer. Kanskje har vi ikke helt lært oss hvordan vi skal bruke de nye kanalene uten at det går ut over vårt eget velbehag.

Nattlige SMS-samtaler

En ny pilotstudie viser for eksempel at bruk av mobiltelefon etter sengetid er veldig vanlig blant tenåringer, og at denne bruken henger sammen med økt tretthet etter ett år.

- Foreldre bekymrer seg ofte over farene ved mediebruk når de tenker på tiden barn bruker til å se på tv, høre musikk eller surfe på Internett, sier Jan Van den Bulck ved Leuven School for Mass Communication Research ved Katholieke Universitet Leuven i Belgia.

- Mobiltelefonen, på den andre siden, blir vanligvis vurdert som et enkelt kommunikasjonsmiddel, nyttig i nødstilfeller, sier han.

- Ikke en bagatell

- Denne studien viser at foreldre bør være oppmerksomme på det faktum at ungdom bruker moderne kommunikasjonsmidler på måter de sannsynligvis ikke er i stand til å forestille seg.

- Kommunikasjon og det å holde kontakt er viktig for unge mennesker, og nå har de teknologien til å være i kontakt mer eller mindre permanent.

- Å ta med en mobiltelefon på soverommet er ikke en bagatell. Ungdom bruker mye tid på å være i kontakt med andre, og noen av dem gjør dette til alle tider på døgnet, sier Van den Bulck.

Økt trøtthetsrisiko

Undersøkelsen fokuserte på over 1 600 skolebarn med en gjennomsnittsalder nærmere 14 år i den yngste gruppen, og 17 år i den eldste gruppen.

Av alle ungdommene rapporterte kun 38 prosent at de aldri brukte mobilen etter leggetid.

Mobilbruk etter leggetid rundt én gang i uka økte trøtthetsoddsene 3,3 ganger.

De som rapporterte om slik sein mobilbruk mer enn én gang i uka, hadde en 5,1 ganger større risiko for å være veldig trøtte, da forskerne oppsøkte dem på nytt ett år seinere.

Studien konkluderer med at for 35 prosent av ungdommene som var veldig trøtte, var mobiltelefonbruken forklaringen.

Selvoppfattet søvnmangel

Mobiltelefonen er imidlertid ikke alene om å føre til søvnighet.

En annen ny studie, denne gangen fra Japan, viser at bruk av nettet og tv før leggetid forårsaker søvnproblemer - ikke bare blant unge, men også blant middelaldrende og eldre mediebrukere.

Undersøkelsen viser at mennesker som bruker mer tid før leggetid på å være på nett eller se på tv, oftere rapporterer om en følelse av at de ikke får nok søvn.

Denne følelsen rapporterer de om på tross av at de faktisk sover nesten like mye som personer som bruker mindre tid før leggetid foran en datamaskin eller fjernsynsskjerm.

- Påvirker søvnbehov og søvnkvalitet

- Jeg antar at mediebruk ikke bare påvirker søvnens varighet, men også søvnbehovet og søvnkvaliteten, sier hovedforfatter Nakamori Suganuma ved Osaka University i Japan, i en pressemelding.

Studien fant et misforhold mellom selvoppfattet søvnmangel og faktisk søvnvarighet, som var mer tydelig blant tunge brukere av elektroniske medier - spesielt nettbrukere.

- Av de 7 000 vi undersøkte, indikerte 83 prosent at de hadde søvnproblemer, mens 62 prosent følte at de ikke fikk nok søvn. Nesten halvparten av den siste gruppen tilskrev dette mediebruk, sier Suganuma.

- Tydelig variasjon

- Bruk av elektroniske medier før leggetid kan korte ned sovetiden og resultere i selvoppfattet søvnmangel, sier han.

- Resultatene viser en betydelig variasjon mellom lette, middels og tunge mediebrukere.

- Bare en tredjedel av de lette brukerne følte at de fikk for lite søvn, sammenlignet med nesten 40 prosent av middels mediebrukere og 54 prosent av tunge mediebrukere, sier Suganuma.

Sammensatt

Selv om tunge mediebrukere klaget oftere over søvnmangel enn lette brukere, og brukte medier tre timer mer før sengetid, sov de faktisk bare 12 minutter mindre i gjennomsnitt.

Forskerne bak studien antyder derfor at fjernsyn og nettbruk bør tas med i beregningen i fremtidige ikke-medisinske behandlinger av insomnia.

Søvnproblemer kan selvfølgelig ha sammensatte årsaker, og et usunt mønster for mediebruk kan være et uttrykk for andre personlige problemer.

Søvntips

American Academy of Sleep Medicine gir følgende råd om hvordan ungdom skal få en god natts søvn. De fleste av dem gjelder nok for voksne også.

- Hold datamaskiner og tv-apparater ute av soverommet. Ikke sitt seint oppe for å snakke eller sende tekstmeldinger på mobiltelefonen eller surfe på Internett, slik at det stjeler fra din sovetid.

- Følg en stabil leggetidsrutine.

- Etabler avslappende omgivelser ved leggetid.

- Få en hel natts søvn hver natt.

- Unngå mat og drikke som inneholder koffein, og medisiner som virker oppkvikkende, før leggetid.

- Ikke sitt oppe om natten for å pugge til eksamen, gjøre lekser eller lignende. Hvis fritidsaktiviteter tar for mye tid, kan man vurdere å kutte ned på disse.

- Ikke gå i seng sulten, men ikke spis et stort måltid rett før sengetid heller.

- Unngå intens trening seinere enn seks timer før leggetid.

- Sørg for at soverommet er stille, mørkt og litt kjølig.

- Stå opp til samme tid hver morgen.

I tillegg anbefales det at tenåringer får mellom åtte og ni timers søvn hver dag, for god helse og god yteevne.

Generelt sett varierer behovet for søvn fra person til person. Derfor kan det være viktig å ikke vurdere sin egen søvn kun utfra hvor mange timer man sover.

Søvnkvaliteten, det vil si mengden av dyp søvn, er vel så viktig som antall timer. Er du uthvilt på dagtid, får du tilstrekkelig søvn. Enkelte klarer seg med færre enn seks timers nattesøvn, mens andre må ha ni timer eller mer.

Hvis vi ser på befolkningen totalt sett, ligger gjennomsnittet på rundt sju timer med søvn.


Lenker:

Blackwell Publishing: Use of Television Internet Triggers Self-Perception of Insufficient Sleep
American Academy of Sleep Medicine: Sleep is the Right Ingredient for Academic Success

Referanser:

Nakamori Suganuma, Tomoharu Kikuchi, Kentarou Yanagi, Schuhei Yamamura, Hiroko Morishima, Hiroyoshi Adachi, Takayuki Kumano-Go, Akira Mikami, Yoshiro Sugita, MasatoshiTakeda; Using electronic media before sleep can curtail sleep time and result in self-perceived insufficient sleep; Sleep and Biological Rhythms 5 (3), 204-214. doi:10.1111/j.1479-8425.2007.00276.x? juli 2007.

Jan Van den Bulck et al; Adolescent Use of Mobile Phones for Calling and for Sending Text Messages after Ligths Out: Results from a Prospective Cohort Study with a One-Year Follow-Up; SLEEP, september 2007.