Vann- og steinplaneter som minner om skitne snøballer kan være en tredje type planet som går rundt små stjerner.

Vann kan være vanligere på planeter rundt røde dvergstjerner

Forskere har funnet ut at tettheten til planeter rundt små stjerner kan tilsi at flere av dem består av 50 prosent vann.

En ny studie tyder på at vannrike planeter ikke er uvanlig rundt røde dvergstjerner.

To forskere har sammenstilt informasjon om planeter som er oppdaget rundt små stjerner.

Det var fra før antatt at disse planetene kan deles inn i to grupper: steinplaneter og gassplaneter. Forskerne fant bevis for en tredje kategori: vannverdener.

– Det var en overraskelse å se bevis for at så mange vannverdener går i bane rundt den vanligste typen stjerne i galaksen, sier Rafael Luque, i en pressemelding.

Han er postdoktor ved University of Chicago og var med på den nye studien.

Studert med to metoder

Røde dvergstjerner er under halvparten så store som solen, lyser svakere og har ekstremt lang levetid.

Rafael Luque og Enric Pallé så på nyoppdagede planeter som går rundt nokså nære røde dverger. Planetene ble funnet med Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS).

De studerte 34 planter hvor det var tilgjengelige målinger av både radius og masse.

Disse to verdiene ble funnet ved å både se på hvor mye planeten skygger for stjernelyset når den passerer og hvor mye planeten drar i stjernen og påvirker den med sin tyngdekraft.

For lette til å være laget bare av stein

Ved å kjenne både massen og diameteren til planeten kan forskerne finne ut hvor tett den er og dermed hva den kan være laget av.

Noen er store, men lette til tross for størrelsen og består antagelig av mye gass. Planeter kan også være små og kompakte, som en steinplanet.

Forskerne ble overrasket da de fant en tredje kategori.

Det viste seg at flere av planetene som gikk rundt røde dverger var for lette i forhold til størrelsen til å være laget av stein.

Forskerne tror de isteden er laget av rundt 50 prosent vann eller et annet lett materiale og 50 prosent stein.

En kunstners tolkning av utsikt på overflaten av en vannverden.

Ikke store hav

– Jeg ble sjokkert da jeg så denne analysen – jeg og mange i feltet antok at alle var tørre steinplaneter, sier Jacob Bean ved University of Chicago i pressemeldingen.

Han samarbeider med forskerne om å gjøre flere analyser.

Bean ønsker seg likevel bedre bevis for at en av disse planetene faktisk er en vannverden.

Det er forlokkende å se for seg at planetene kan være dekket av dype hav med alle slags skapninger i. Men dessverre er det nok ikke slik de ser ut.

Planetene kan minne mer om skitne snøballer, sier Enric Pallé til Vice.

Flytende vann kan muligens finnes i lommer under overflaten. Vann og steinmateriale er trolig tett blandet sammen.

Dannet lenger ut

Forskerne tror vannverdenene ble dannet lenger vekk fra stjernen og har migrert nærmere over tid.

Planetene ble trolig dannet ved at is og stein krasjet og klumpet seg sammen i de kalde forholdene langt fra stjernen.

«Oppdagelsen av vannholdige planeter i andre planetsystemer er i seg selv ikke en stor overraskelse fordi vann ofte oppdages rundt unge stjerner», skriver Johanna K. Teske i en kommentarartikkel i Science. Hun forsker på fremmede planeter.

I solsystemet vårt er det is i kometer og asteroider, samt måner og dvergplaneter, påpeker hun.

Beboelige?

Mange røde dvergstjerner har planeter i bane rundt seg. Om liv kan ha utviklet seg på slike planeter, er satt under tvil.

Den beboelige sonen, der flytende vann kan finnes, ligger nært den røde dvergstjernen. Det er fordi de små stjernene varmer mindre enn for eksempel vår sol.

Det kan bety at mange av planetene i den beboelige sonen er tidevannslåst: Den ene siden vender alltid mot sola, og her er det evig dag. På den andre siden er det alltid natt.

Andre ulemper er at røde dvergstjerner kan være hissige til tider og ha kraftige utbrudd som kan ødelegge atmosfæren, ifølge NASA. Det er stilt spørsmål ved om planeter rundt røde dverger i det hele tatt har atmosfære.

I en studie fra 2021 fant forskere imidlertid at sterke utbrudd på et utvalg røde dverger forekom nærmere polene, skrev EarthSky. Hvis det er hovedregelen, slipper kanskje planetene unna det verste.

Skal se på atmosfæren

Forskerne skriver at alle de tre kategoriene av planeter rundt dvergstjerner, vann-, stein- og gassverdener kan være beboelige.

Hva slags atmosfære disse planetene eventuelt har og hva slags forhold det er der, gjenstår å bli klokere på.

Det er allerede planlagt observasjoner av flere av planetene i den nye studien som vil fortelle om den eventuelle atmosfæren som finnes der, skriver Johanna K. Teske i kommentaren i Science.

Rafael Luque & Enric Pallé: «Density, not radius, separates rocky and water-rich small planets orbiting M dwarf stars», Science, 8. september 2022. Sammendrag.

Johanna Teske: «Three types of planets orbit red dwarfs», Science, 8. september 2022. Sammendrag.