Kulturforståelse gir eksportsuksess

Nøkkelen til gode resultater i utlandet er å forstå kulturforskjellene. Se vår bildeserie om fiskeeksport og kulturforståelse.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det å være kulturelt sensitiv er nøkkelen til bedre resultater for bedrifter som vil satse utenlands, slo Gro Alteren fast i sin doktorgradsavhandling. Men hva er kulturell sensitivitet egentlig?

Det å ha nødvendig kunnskap om holdninger, ferdigheter og erfaringer som kreves for å håndtere kulturelle forskjeller i eksportmarkedene, forklarer Alteren.

Ledelsen må være selektiv med hensyn til hvem de rekrutterer: personlige egenskaper og erfaring i internasjonale markeder er viktig i tillegg til formalkompetansen.

Det er spesielt viktig å velge ut hvem som skal betjene kunder i markeder som er veldig kulturelt forskjellig fra Norge som Japan og Russland. Å vektlegge kulturelt sensitive personer er en måte å styrke sin posisjon i eksport markedene.

[gallery:1]

Bildene i denne serien er fra Marine Harvests laksefabrikk i Eggesbønes, tekstene som følger dem er fra intervju med Gro Alteren. Alle foto: Nina Strand.

Bildeserien er finansiert av Finansmarkedsfondet.

Kilde:

Alteren, Gro (2007): Does Cultural Sensitiity Matter to Maintaining Business Relationships in the Export Markets? An empiricl investigation in the Norwegian seafood industry. Handelhøyskolen BI

Powered by Labrador CMS