Annonse

Mobiltelefon er en plage for både leger og pasienter

Når legene skal være tilgjengelig hele tiden, blir avbrytelsene mange.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Nasjonalt senter for e-helse forskning - Les mer

Fact: Click to add text

Leger blir avbrutt av telefoner og personsøkere. (Foto: Jan Fredrik Frantzen)

- Legene blir forstyrret i de fleste situasjoner, forteller forsker Terje Solvoll ved Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (NST).

I to måneder fikk han følge helsepersonell ved St. Olavs hospital i Trondheim.

Solvoll fotfulgte flere leger for å finne ut hvor ofte de ble avbrutt av trådløse telefoner og personsøkere.

– Jeg ga meg ut for å være en førsteårs medisinstudent, og fikk dermed tilgang uten å være en av de som behandler. Jeg skygget legene, forteller Solvoll.

Dermed fikk han tilgang til operasjonsstuene, poliklinikkene og alle de andre viktige funksjonene på sykehuset, etter selvfølgelig å ha skrevet under taushetserklæring. Med seg hadde han skjema hvor han kartla alle telefonhenvendelsene legene fikk.

Legene forstyrres

– Formålet var å finne ut hvordan helsepersonell kommuniserer og hvordan vi kan finne måter som forhindrer at de blir forstyrret i arbeidet. Jeg ønsket også å finne ut hvordan kommunikasjonen har endret seg siden legene gikk fra personsøker til trådløs telefon, sier Solvoll.

– Utgangspunktet mitt er at telefonen skal være et verktøy, og ikke en kilde til frustrasjon. Jeg så at legene blir forstyrret i de fleste situasjoner: alt fra undersøkelser og operasjoner til fødsler, forteller han.

Det har sin pris å skulle være tilgjengelig til enhver tid. Legene uttrykte frustrasjon over å bli avbrutt til stadighet. Telefonen blir dermed også et problem for pasienten.

Nytt telefonsystem i utvikling

Forskningen gjorde Solvoll som en del av arbeidet med innovasjonsprosjektet CallMeSmart; et telefonisystem under utvikling ved NST som tar mål på seg til å løse mange av de ovennevnte problemene.

Forskeren som fant opp det nye telefonisystemet, Terje Solvoll. (Foto: Jan Fredrik Frantzen)

I grove trekk lager dette systemet soner inne i sykehuset. Når en lege beveger seg inn og ut av disse sonene endres også statusen hennes i telefonsystemet.

Når vedkommende for eksempel befinner seg ved operasjonsbordet blir statusen endret slik at hun ikke blir tilgjengelig via telefonen.

Henvendelsen sendes videre til en tilgjengelig person på samme nivå. Systemet integrerer også smarttelefoner i det eksisterende telefonisystemet.

Fikk idéen som pasient

Idéen til systemet kom mens Solvoll lå bundet til sykesengen etter en MC-ulykke som truet med å gjøre han lam.

– Jeg så at kommunikasjonen inne på sykehuset ikke fungerte, og jeg begynte å få idéer til hvordan den kunne bedres, forteller han.

Etter han ble skrevet ut sluttet han sin daværende jobb umiddelbart for å komme tilbake til forskning for å gjøre det mulig å forske på systemet. Etter en periode som forsker i Telenor, og ingeniør i næringslivet, begynte han som forsker ved NST.

Referanse:

Solvoll m.fl.: Physicians interrupted by mobile devices in hospitals –understanding the interaction between devices, roles and duties, Journal of Medical Internet Research, 2013 Mar 7;15(3):e56. doi: 10.2196/jmir.2473.

Powered by Labrador CMS