I takt med at mennesket har sluppet ut mer og mer CO2 i atmosfæren, har vi lagt på oss stadig mer. Danske forskere tenkte at det kunne være en direkte sammenheng mellom de to fenomenene. (Illustrasjonsfoto: Ivan Skvortsov / Shutterstock / NTB scanpix)

Fire år siden hypotesen kom: Blir vi overvektige av CO2?

Blir mennesker og dyr tjukkere fordi CO2 i lufta øker? Forskere kom med hypotesen i 2012. Her kan du lese hva de har funnet ut siden den gang.

Hva skjedde?

Den ene dagen en mulig revolusjon, den neste dagen glemt.

Vi kaster oss over en sjelden disiplin i journalistikk og vender tilbake til forskningsprosjekter som vakte stor oppsikt da vi fortalte om dem. Hva har det skjedd siden den gang?

Denne artikkelen er den første i rekken.

Videnskab.dk fortalte i 2012 om en oppsiktsvekkende ny hypotese: Vi mennesker legger på oss fordi vi puster inn mer og mer CO2.

Hypotesen kunne forklare at:

• både tynne og tykke har lagt på seg,
  • folk på østkysten av USA har lagt på seg raskere i de områdene med størst konsentrasjoner av CO2
  • åtte ulike arter av dyr kunne la på seg i forsøkslokaler, selv om alle dyrene levde under kontrollerte forhold

Tanken var at CO2 gjorde blodet vårt surt. Det påvirker kanskje hjernene våre, slik at appetitten øker.

Hypotese om CO2 gikk verden rundt

Et lite pilotforsøk på seks personer i klimakamre med og uten CO2 – der alle kunne spise så mye de ville – viste dessuten at folk i kamre med ekstra CO2 spiste mer enn de andre.

Hypotesen vakte stor oppsikt og ble spredt til det meste av verden via vår engelskspråklige arm, ScienceNordic.com.

Artikkelen fikk blant annet amerikansk TV til å intervjue én av forskerne bak, professor Arne Astrup fra Københavns Universitet. Og forskerne selv hadde store planer om å finne ut om det var hold i teorien.

Fant ingen effekt på rotter

Siden den gang har ingen medier fulgt opp historien for å høre hva som har skjedd. Derfor har vi tatt kontakt med førsteforfatter for den vitenskapelige artikkelen om hypotesen, Lars Georg-Hersoug.

Han slår fast hypotesen neppe stemmer. Det endelige svaret blir vanskelig å få fatt på.

«I et lite pilotforsøk førsøkte vi å teste dette med rotter. Men vi fant ingen signifikant effekt.»

«Men det kan ha vært fordi forsøket var for lite», skriver Georg-Hersoug i en e-post.

Ingen støtte til CO2-prosjekt

«Dessverre har vi ikke kommet lenger. Vi søkte om finansiering fra flere fond, uten hell. Prosjektet fikk ros av Forskningsrådets ekspertutvalg, men det hjalp ikke.»

«Senere har mye skjedd i fedmeforskningen, spesielt innen forskning i mikrobiomets påvirkning på kroppen. Det er en mer lovende retning for forskningen», skriver Georg-Hersoug. som i dag som postdoktor ved Avdeling for Miljø og Sundhed ved Københavns Universitet.

Mikrobiomet er alle mikroorganismene, og genene deres, som lever i kroppene våre – for eksempel bakterier.

Hersoug, L-G., Sjödin, A. og Astrup, A. A proposed potensial role for increasing atmospheric CO2 as a promoter of weight gain and obesity. Nutrition & Diabetes 2012; doi: 10.1038/nutd. 2012.2