Dank ut Spiderman med supertape

Vil du henge lett fra taket etter den ene håndflaten? Ikke umulig. Inspirert av gekkotær har forskere klart å lage en bemerkelsesverdig sterk, klissefri og gjenbrukbar tape.

Gekkoen er berømt for sine gravitasjonsmotstridige klatreevner - gjerne opp ned i full fart tvers over taket.

Faktisk kan gekkoen henge i taket etter en eneste tå.

Det klarer den fordi tærne er dekt med millioner av ørsmå hår som klenger seg til en hvilken som helst overflate.

Uendelig mange bruksområder

Inspirert av øgletærne har britiske forskere utviklet en supertape så sterk at den kan feste en person til taket med bare en håndflate. Med noen få forbedringer er det ingen grenser for hva denne tapen kan brukes til:

Dekk med bedre veigrep? Kirurgisk tape for å lime igjen et operasjonssår? Kraftig bandasje? Klebrige hansker for fjellklatrere? Henge bilder på veggen uten å lage merke?

- Gekkoens føtter er optimalisert for å feste seg gjennom evolusjon, sier nanoteknolog Andre Geim fra University of Manchester.

Han mener Spiderman er og vil forbli science-fiction i tegneserier, men han håper Gekkomannen er et skritt nærmere virkeligheten.

Stort som et frimerke

Forskergruppa hans har klart å lage en bit med syntetisk gekkotape på størrelse med et frimerke.

Med denne biten fikk de en lekefigur av Spiderman til å henge fast i undersiden av en horisontal glassplate i flere timer.

- I teorien bør Spiderman kunne henge der for evig, sier Geim til BBC.

Utrolig dyrt

Til Nature forteller han at forskerne fleipet med at de burde laget mer av tapen, slik at de kunne hengt en av studentene ut av laboratorievinduet.

Ingen problemer med å sette kryss i taket for denne oppfinnelsen, med andre ord. Alt du trenger å gjøre for å komme løs, er å skrelle tapen opp fra en side.

Jo, forresten. Ett problem er det: Tapen er foreløpig svært kostbar å produsere. En bit på en kvadratmeter ville kostet flere hundre tusen kroner.

Gåten løst for tre år siden

I fjor presenterte en amerikansk forskergruppe sin kartlegging av de ørsmå kreftene som gjør at det ser ut som gekkoen bryter naturlovene. Gåten ble løst for tre år siden. Hvordan det hele fungerer kan du lese mer om her.

"Slik ser gekkotapen ut; millioner av syntetiske plastpillarer pr. kvadratcentimeter. (Foto: Andre Geim)"

Basert på forståelsen av hvordan gekkotærne virker, har mange forskergrupper prøvd å utvikle supersterk og gjenbrukbar tape på de samme prinsippene.

Mikroskopiske plastpillarer

Den nye britiske tapen er laget av tette rekker med mikroskopiske plastpillarer på et fleksibelt lag av plast.

Hver enkelt av pillarene gir ikke mye feste, men de jobber godt sammen og knytter et sterkt bånd mellom tape og overflate.

Hårene er bare to tusendeler av en millimeter høye, og kommer derfor lett i nærkontakt med molekylene som utgjør en overflate.

Trenger forbedringer

De er også fleksible nok til at de kan bøye seg og festes til ujevne overflater, men de er ikke så fleksible at de vil klumpe seg sammen og miste festeeffekten. Fordi tapen ikke involverer noe lim eller annet griseri, er overflaten helt ren når tapen fjernes, og selve tapen kan brukes igjen og igjen.

Tapebiten som holdt Spiderman oppe fungerte imidlertid bare sju-åtte ganger. For å gjøre tapen mer gjenbrukbar, trengs teknikker som er bedre til å etterligne de superklebrige gekkohårene. De har nemlig oppflisede ender, eller hår på hår, noe som er en stor utfordring å lage syntetisk i så utrolig lite format.

Forskerne er likevel overbevist om at de skal klare å forbedre gekkoteknologien slik at kommersielle mengder av det klebrige materialet kan produseres.

- Bare begynnelsen

- Gekkoer er bare en av mange skapninger med slike klebrige hår. Edderkopper og andre insekter kan bli modeller for andre klebestoffer med andre bruksområder. Dette er bare begynnelsen, sier Geim.

I mellomtiden venter vi i spenning på at Gekkomannens skal redde sin første jomfru i nød.

Tapen beskrives i juliutgaven av journalen Nature Materials

Geim, A. K. m.fl; Microfabricated adhesive mimicking gecko foot-hair Nature Materials, publisert online, doi:10.1038/nmat917 (2003).

Manchester Centre for Mesoscience and Nanotechnology