Oppdrett kan utrydde villaksen

Lus fra oppdrettsanlegg er i ferd med å utrydde hele stammer av vill laks langs vestkysten av Canada, mener kanadiske forskere. Mange av de største oppdrettsanleggene i dette området er norske.

Ung stillehavslaks med lakselus (Foto: Alexandra Morton)

Kysten av British Colombia er et av verdens store produksjonssteder for oppdrettslaks. Det er også hjemstedet til en rekke stammer av vill stillehavslaks, som både befolkningen og dyrelivet i området er avhengig av.

Nå spøker det imidlertid for den ville utgaven av laksen, i følge en pressemelding fra Science.

Oppdrettsanleggene er rene yngleplasser for parasitten lakselus, som lever av skinnet og musklene til fisken. Voksne laks tåler å ha noen få parasitter på kroppen, men tynnhudede ungfisk er langt mer sårbare.

Tidligere studier har vist at lus fra oppdrettsanlegg kan drepe unge villaks. Nå kommer de første resultatene som sier noe om hvordan dette påvirker hele den ville laksebestanden. Konklusjonene er nedslående.

Norske syndere

Antallet fisk i smittede stammer har sunket dramatisk i løpet av de siste fire åra. Dersom parasitten ikke bekjempes, forventer forskerne en nesten fullstendig kollaps i løpet av de neste fire åra.

- Følgene er så alvorlige at levedyktigheten til villakspopulasjonen er truet, sier Martin Krkosek fra University of Alberta som har ledet studiet.

Dersom de truede stammene skal reddes, må de store lakseoppdretterne enten bytte til helt forseglede merder, eller flytte lenger til havs, mener forskerne.

Og de store oppdretterne - det er visst oss.

I følge Fiskaren er nemlig de norske børsnoterte selskapene Marine Harvest, Mainstream og Grieg Seafood de klart største lakseoppdrettsselskapene i området.

- Ikke uavhengige forskere

- Vi tar selvfølgelig beskyldningene om at lakselus går fra oppdrettslaks til villaks, og at dette er veldig ødeleggende for villaksbestandene, på alvor, sier konsernsjef Leif Frode Onarheim i Marine Harvest til Fiskaren.

Han sier at selskapet jobber med problematikken og at de har et godt samarbeider med World Wildlife Fund i Canada, men innrømmer at forholdet til andre miljøaktivister ikke er like avlappet.

Sjefen for Marine Harvest Canada, Vincent Erenst hevder på sin side at forskerne bak den nye rapporten er miljøaktivister.

- De er i hvert fall ikke uavhengige forskere.

- Disse forskerne har bestemt seg for et resultat, så utelukker de alt annet som taler imot deres hypotese. Poenget mitt er at det de presenterer ikke er forskning. Det er “agendaforskning”, sier Erenst til Fiskaren, som skriver at en av forskerne bak rapporten også er kjent som miljøverner.

"Yngel av stillehavslaks med lakselus."

Sårbare ungfisk

I følge pressemeldinga fra Science har forskerne brukte et stort datasett over villaks som vender tilbake til elver i British Colombia, samlet inn av det kanadiske Department of Fisheries and Oceans siden 1970.

Registreringene omfattet 14 populasjoner av stillehavslaks som har vært i nærheten av oppdrettsanlegg, og 128 populasjoner som ikke har det.

Resultatene viser at alle stammene som er i trøbbel har vært utsatt for påvirkning fra oppdrettsanlegg, sier forskerne.

De mener anleggene fører til at ungfisk blir angrepet av lus i en periode hvor de ennå har tynt skinn og er mye mer sårbare for parasitten enn voksne laks.

- I et naturlig system blir ikke de yngste laksene utsatt for lus fordi de voksne laksene som bærer parasitten med seg drar til havs, sier Alexandra Morton fra Salmon Coast Field Station.

Men i de siste åra har en rekke store oppdrettsanlegg dukket opp midt i ruta som smålaksen bruker fra elvene til havet.

- Den unge laksen må gå en 80-kilometer lang spissrot av fiskeoppdrettsanlegg før de når åpent hav. Anleggene forårsaker en dødelig kollisjon mellom den sårbare unge laksen og lusene, sier Morton.

M. Krkoek, J. S. Ford, A. Morton, S. Lele, R. A. Myers, M. A. Lewis, Declining Wild Salmon Populations in Relation to Parasites from Farm Salmon, Science, årgang 318, nr 5857, s. 1772 - 1775, 14. desember 2007.

Fiskaren: Bredt angrep på norske laksegiganter