Bildet viser en hannflue som blir utsatt for rødt lys for å aktivere nevroner som fører til utløsning. (Foto: Avi Jacob, BIU Microscopy unit)

Nytelse i hver utløsning – for bananfluer

Det er verken forspillet, selve akten eller forførende hunndufter som gjør paringen til en nytelse for hannfluene. Det handler mest om å få tømt seg.

Forskere mener nå å kunne påvise at det er nytelse involvert i fluenes paring. For hannen når han tømmer seg vel å merke.

Tidligere studier har ifølge International Business Times vist at sex og utløsning følger ulike baner i fluehjernen. Dette kan være et tegn på at det er nytelse inne bildet i den 20 minutter lange akten.

Genredigert til nytelse

Det forskere nå har observert er at det såkalte belønningssenteret i hjernen blir aktivert når fluene blir narret til å tro at de ejakulerer. De ble nemlig lurt de stakkars bananfluene.

Etter en runde med genredigering sørget forskerne for at bestemte nevroner i hjernen som er med på å sette i gang utfloden av sperm og tilhørende væske, også ble aktivert da forskerne slo på et rødt lys.

I et lite rom med nettopp slikt rødt lys på bare fra den ene kanten, viste det seg at fluene mye heller ville være på akkurat denne siden.

I en pressemelding hevder forskerne at dette viser at det er selve utløsningen som gir nytelse, ikke forspillet eller godluktende feromoner fra hunnen.

Forskerne spekulerer også i at dette kan få betydning for forskningen på avhengighet hos mennesker.

Det kan virke veldig optimistisk og ligger uansett mange flueeksperimenter fram i tid.

Foreløpig må vi nok nøye oss med å kunne slå fast at genredigerte bananfluer synes det er digg med rødlig, romantisk lys.

Shir Zer-Krispil mfl: Ejaculation Induced by the Activation of Crz Neurons Is Rewarding to Drosophila Males. Current Biology, april 2018, doi: 10.1016/j.cub.2018.03.039. Sammendrag