Frukt er fylt med C-vitamin, men det er ingen garanti mot forkjølelse å spise mye av det.  (Foto: bitt24 / Shutterstock / NTB scanpix)
Frukt er fylt med C-vitamin, men det er ingen garanti mot forkjølelse å spise mye av det. (Foto: bitt24 / Shutterstock / NTB scanpix)

C-vitamin hjelper neppe mot forkjølelse

C-vitamin er gjenstand for mange myter, og de fleste av dem har ikke hold i virkeligheten.

Publisert

Visste du

At røykere har problemer med å ta opp C-vitamin i kroppen. 30 til 40 prosent av røykere lider altså av en viss grad av C-vitaminmangel.

Gode kilder til C-vitamin

Alle tall er i milligram per 100 gram.

  • Tindvedbær – 695
  • Guava – 228
  • Solbær – 200
  • Kål – 120
  • Kiwi og brokkoli – 90
  • Papaya og jordbær – 60
  • Appelsiner og sitroner – 53
  • Ananas og blomkål – 48
  • Grapefrukt, bringebær, pasjonsfrukt og spinat – 30

Kilde: USDA Food Composition Databases

C-vitamin i historien

Den britiske militærlegen James Lind har blitt kreditert for å være mannen som fant ut at sitrusfrukter kan motvirke skjørbuk.

Men den portugisiske oppdagelsesreisende Vasco de Gama kjente effektene 250 år tidligere.

Portugiserne plantet sitrustrær på Santa Helena, midt i Atlanterhavet, slik at de kunne sette av skjørbuksrammede sjømenn på veien hjem fra handelsreiser til Asia.

C-vitamin ble først oppdaget i 1912.

Du har sikkert hørt det gamle kjerringrådet at du skal spise sitroner hvis du er forkjølet eller vil unngå å bli det.

Det var sikkert på grunn av alle C-vitaminene.

Men det har i beste fall en veldig liten effekt.

Det forteller professor Susanne Gjedsted Bügel fra Københavns Universitet.

– Det gir ingen mening å spise store mengder C-vitamin for å forhindre forkjølelse. C-vitamin er vannløselig, så hvis vi spiser store mengder, skylles det bare ut igjen. Det er en gammel skrøne, forteller Bügel.

Hun er en av Danmarks ledende vitaminforskere.

Nesten alle dyr kan lage C-vitamin selv

C-vitamin er, akkurat som de andre vitaminene, et essensielt næringsstoff. Det vil si at vi ikke kan overleve uten.

De fleste dyr kan lage det selv, så de trenger ikke få det gjennom maten.

Bare aper, mennesker, marsvin og hamstre må spise C-vitamin, og når forskere skal studere effekter av C-vitaminmangel, gjør de det på marsvin i stedet for på rotter.

C-vitamin er viktig for å lage bindevev

Kroppen trenger C-vitamin til mange biokjemiske prosesser.

C-vitamin er et såkalt koenzym. Det vil si at det ikke gjør noe i seg selv, men i stedet aktiverer og hjelper andre enzymer.

Blant annet stimulerer vitaminet produksjonen av proteinet kollagen.

Mangel på C-vitamin kommer derfor til uttrykk ved problemer med bindevevet. Det preger blant annet sykdommen skjørbuk.

Fører til dødelig sykdom

Det gir ingen mening å spise store mengder C-vitamin for å forhindre forkjølelse. C-vitamin er vannløselig, og det vil si at spiser vi store mengder av det, tisser vi det bare ut igjen. (Foto: Subbotina Anna / Shutterstock / NTB scanpix)
Det gir ingen mening å spise store mengder C-vitamin for å forhindre forkjølelse. C-vitamin er vannløselig, og det vil si at spiser vi store mengder av det, tisser vi det bare ut igjen. (Foto: Subbotina Anna / Shutterstock / NTB scanpix)

Skjørbuk er kanskje den mest berømte vitaminunderskuddssykdommen.

Fortidens sjøfolk fryktet skjørbuk, som fører til blødende gommer fordi kroppen ikke kunne holde tannkjøttet sammen.

Vevet faller rett og slett fra hverandre, og det samme skjer inne i kroppen.

Lidelsen kan føre til lammelser, åpne sår og til slutt dødsfall.

Skjørbuk er dessverre ikke utryddet. Det finnes i dag i blant annet flyktningleirer, der adgangen til vitaminrike matvarer er dårlig.

Alkoholikere kan også bli rammet av skjørbuk hvis de er feilernært.

– Sykdommen oppstår ikke blant mennesker som har et noenlunde fornuftig kosthold, forteller Bügel.

Viktig for hjernens utvikling

C-vitamin påvirker også produksjonen av noradrenalin, som er et signalstoff i hjernen.

Noradrenalin er det såkalte flukthormonet, som særlig blir aktivert når det er fare på ferde.

Noradrenalin aktiverer hjerne og muskler, og denne aktiveringen går i været hvis vi for eksempel støter på en tiger.

Danske forskere har undersøkt hvordan C-vitamin påvirker utviklingen av hjernen i ufødte barn, og det viser seg at i hvert fall marsvin blir mindre intelligente hvis de mangler C-vitamin under fosterutviklingen.

Maratonløpere har nytte av tilskudd

I 2013 samlet forskere inn data fra 29 tidligere studier, og det viste seg at maratonløpere, skiløpere og soldater som tok C-vitamintilskudd hadde færre tilfeller av forkjølelse enn resten av befolkningen.

Forskerne mener vitamintilskudd har liten effekt for folk flest, men at det kan være nyttig for idrettsutøvere.

Susanne Gjedsted Bügel forteller at den samme studien antyder at tilskudd kan gjøre sykdomstiden marginalt kortere.

Det kan være fordi noen celler i immunforsvaret trenger C-vitamin for å fungere skikkelig, ifølge videnskab.dk.

C-vitamin kan ødelegge kreftceller

En halv kiwi inneholder om lag 45 milligram C-vitamin, og myndighetene anbefaler 75 milligram om dagen. (Foto: moreimages / Shutterstock / NTB scanpix)
En halv kiwi inneholder om lag 45 milligram C-vitamin, og myndighetene anbefaler 75 milligram om dagen. (Foto: moreimages / Shutterstock / NTB scanpix)

Vitaminene tilhører gruppen av stoff som blir kalt for antioksidanter.

De kan reagere med og nøytralisere stoffer som heter reaktive oksygenmetabolitter, som inngår i skadelige kjemiske reaksjoner med DNA og proteiner.

C-vitamin motvirker disse reaksjonene.

En vitenskapelig studie har vist at C-vitamin kan ødelegge kreftceller uten nevneverdige bivirkninger.

En dansk studie har vist at fordi C-vitamin styrker immunforsvaret, kan det hjelpe kroppen under en kreftbehandling, skriver videnskab.dk.

Studien viser dessuten at leukemipasienter kanskje har C-vitaminmangel, og at det gjør det vanskeligere å bli friske.

Tilberedning av grønnsaker fjerner C-vitaminer

Så hvordan får vi nok C-vitamin? Det enkle svaret er å lese denne videnskab.dk-artikkelen om hvordan man skal spise for å få nok vitaminer.

Forskere fra Danmarks Tekniske Universitet har nemlig undersøkt hvor høyt C-vitamininnholdet er i ulike eplesorter.

Liker man ikke epler, er kål, kiwi og brokkoli gode kilder.

En halv kiwifrukt inneholder rundt 45 milligram C-vitamin, og myndighetene anbefaler 75 milligram om dagen.

Men vi må tenke på hvordan vi behandler maten.

– C-vitamin er vannløselig, så hvis man koker kålen, blir vitaminene trukket ut i kraften, forklarer Susanne Gjedsted Bügel, som anbefaler at man bruker kraften i sausen for å få med alle vitaminene.

Referanser:

H. Hemilä og E. Chalker: «Vitamin C for preventing and treating the common cold», Cochrane Acute Respiratory Infections Group (2013), 10.1002/14651858. CD000980

A. Ströhle og A. Hahn: «Vitamin C and immune function», Mediziniche Monatsschrift fur Farmazeuten (2009) Sammendrag

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.