Denne mauren ser i hvert fall ut som den tar seg en god lur. (Foto: Asholove / Shutterstock / NTB scanpix)

Spør en forsker: Sover maur?

Mennesker bryter sammen uten søvn, men hva med insektene?

Anders Jacobsen og datteren hans Isabella undrer seg over noe.

Faktisk er det mest Isabella som undrer seg, men siden Anders ikke kunne svare, har han skrevet til oss for å få én ting på plass: «Sover maur?».

«Som far vil man jo gjerne kunne svare på alt, men dette spørsmålet kom som en overraskelse på meg.»

Vi har spurt Lars Vilhelmsen, som er insektforsker og førsteamanuensis ved Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet.

Selv om de flittige små maurene alltid ser ut til å ha det veldig travelt, blir de trøtte noen ganger. (Foto: Rapin_1981 / Shutterstock / NTB scanpix)

Vilhelmsen kan fortelle at maur sover, men ikke slik vi mennesker gjør det.

– Det er vanskelig å sammenligne mennesker og insekter, fordi insektene er mye enklere enn oss. Men de må likevel håndtere informasjon, og derfor stenger insekthjernene også ned en gang imellom, forteller Vilhelmsen.

Arbeidsmaur sover 253 ganger om dagen

Ildmaur sover mange ganger i løpet av dagen.

Arbeidsmaur av denne arten sover i gjennomsnitt 253 ganger – om lag et minutt hver gang – i løpet av en dag. Dronningmaur sover 92 ganger, 6 minutter hver gang.

Det blir omkring 4,8 timer for arbeiderne og 9,4 timer for dronningene.

Når maurene sover, reagerer de ikke lenger på lys eller mørke. De folder sammen antennene og inntar en «soveposisjon» på spesifikke steder i tua.

Det kan være på tak eller vegger, der de kan få litt fred og ro.

Forskere har også observert at maurenes antenner beveger seg raskt når de sover, noe forskerne kaller for RAM-søvn (Rapid Antennal Movement), omtrent som REM-søvn (Rapid Eye Movement) for i mennesker.

Maur må ikke sove for å behandle traumer

Arbeidsmaur sover 253 ganger om dagen, i et minutt hver gang, mens dronninger sover 92 ganger om dagen, seks minutter hver gang – i gjennomsnitt. (Foto: Pavel Krasensky / Shutterstock / NTB scanpix)

Lars Vilhelmsen spesifiserer at maur og andre insekter fungerer annerledes enn oss, og det gjelder også søvnmønsteret.

Insekter styrer atferden med instinkter, og har derfor ikke samme behov for å fordøye dagens inntrykk.

– Det er neppe slik at de blir traumatisert hvis noen nesten tråkker på dem, og at de må hvile seg for å behandle traumet, forklarer Lars Vilhelmsen.

Insekter kan tenke på ingenting

Insekter sover antagelig for å spare energi. Det gjelder både de små og kort lurer, men også lang vintersøvn.

Da skrur de ned stoffskiftet, og da må hjernen også gå på sparebluss.

Insektene sitter altså ikke i tua og tenker dype tanker mens de venter på våren.

Om det i det hele tatt skjer noe i maurhjernene, når de sover, er usikkert.

Bananfluer blir sløve hvis de ikke får nok søvn

Det er imidlertid variasjoner mellom insekter, og har et søvnmønster som minner mer om mennesker.

De sover også i lange perioder om natten og har også problemer med å komme seg opp om morgenen, viser forskningen på området.

Hvis bananfluer holdes våkne over lang tid, vil de også sove lenger den neste natten og ha behov for flere lurer i løpet av dagen.

Søvnmangel gjør dem også mer skjødesløse og mindre oppmerksomme.

Bier minner mer om mennesker enn man kanskje tror. (Foto: Dancestrokes / Shutterstock / NTB scanpix)

Bier sover hele natten for å spare energi

Lars Vilhelmsen forteller at bier også sover om natten.

De hører til en gruppe insekter som har en høyenergistrategi om dagen, da de brenner en masse kalorier. Så skrur de ned stoffskiftet om natten.

– Det er ikke bare et spørsmål om hvile, men også om å skru ned stoffskiftet, for ellers ville de neppe overleve natten, sier Vilhelmsen.

Blant noen enslige bier sover hannene i blomster om natten eller under dårlig vær, mens hunner sover i reiret eller kuben.

– Det finnes faktisk en art bier som heter Chelostoma florisomne, noe som betyr «den som sover i blomster», forteller Vilhelmsen.

Bier vrøvler etter søvnmangel

Forskere har undersøkt hva som skjer når bier opplever søvnmangel.

Når biene ikke får nok søvn, blir de sløve og får problemer med å formulere seg sammenhengende.

Bier kommuniserer blant annet retning og avstand til gode blomster ved å vrikke med bakenden i en koreografert dans som andre bier kan forstå.

Denne dansen blir mer vilkårlig når biene ikke får sovet nok, viser forskningen.

B.A. Klein mfl: «Sleep deprivation impairs precision of waggle dance signaling in honey bees», PNAS (2010), doi: 10.1073/pnas. 1009439108