Skisse av vekstkammer for lungecelleforsøk på romstasjonen. Lungecellene skal vokse i bunnen av kuvetten midt i kammeret. (Illustrasjon: CIRiS)

Skal få lungeceller til å vokse i rommet

Under lange opphold i rommet gjør vektløsheten at kroppen endrer seg mye. Blant annet blir romfarernes lungefunksjon dårligere, men forskerne vet ikke hvorfor.

Det skal et eksperiment av forskere på Sicilia finne ut av. De skal sende lungecellekulturer som vokser i liknende lag som i lungene til den internasjonale romstasjonen.

Der skal lungecellene vokse i opptil ti uker, før veksten stoppes og cellene bevares. Så sendes de tilbake til jorda for nærmere analyse.

– Lungecellene skal vokse i små kamre som vi skal lage, samt alt rundt som lungecellene vil trenge for å vokse i rommet, sier Irene Karoliussen. Hun er leder for prosjektet og forsker ved CIRiS i Trondheim.

Lungecellene skal vokse i flytende væske som inneholder all næringen de trenger. I vektløshet må denne væsken holdes på plass slik at den omgir cellene og ikke svever ut eller lekker på andre måter.

Forsøket skytes opp tidligst i 2022.

Les mer om prosjektet på nettsidene til Norsk Romsenter.