Sveinung Jørgensen fra NHH og HINN og Lars Jacob Tynes Pedersen fra NHH skal avdekke hva som skal til for at forbrukere endrer atferd i butikk og på nett, og tar flere bærekraftige valg. (Foto: Ingrid Aarseth Johannessen)
Sveinung Jørgensen fra NHH og HINN og Lars Jacob Tynes Pedersen fra NHH skal avdekke hva som skal til for at forbrukere endrer atferd i butikk og på nett, og tar flere bærekraftige valg. (Foto: Ingrid Aarseth Johannessen)

9,5 millioner til bærekraft-prosjekt

Norges Handelshøyskole (NHH) og Høgskolen i Innlandet (HINN) får millionstøtte til nytt miljøprosjekt.

Prosjektet er et samarbeid mellom høyskolene og bedriftene Orkla, Umoe Restaurants og WasteIQ. Umoe Restaurants driver blant annet kjedene Peppes Pizza, Burger King og Starbucks.

Totalbudsjettet er på over 20 millioner kroner, hvorav 9,5 millioner kroner dekkes av Norges forskningsråd.

– Konkurransen om midlene er stor, og vi er svært takknemlig for støtten vi har fått fra Forskningsrådet. Med denne pengesummen, og godt samarbeid med ledende bedrifter i det norske markedet, kan vi utrette svært mye, sier førsteamanuensis ved NHH og leder av forskningsprosjektet, Lars Jacob Tynes Pedersen.

Prosjektet skal hjelpe bedrifter og kunder til å kutte plastavfall, at flere spiser sunnere og mer miljøvennlig mat, sørge for gjenbruk og at avfall blir til nye ressurser.

Les mer om forskningen på NHH sine nettsider.