Kirsti Saxi er leder for Senter for kunst og kultur i opplæringen. (Foto: Svein-Arnt Eriksen)
Kirsti Saxi er leder for Senter for kunst og kultur i opplæringen. (Foto: Svein-Arnt Eriksen)

Vil ha mer lek og kreativitet i skolen

– Skolen er for ensidig opptatt av matte, skriving og lesing, og har for liten plass til lek, kreativitet og skapende læring.

Det sier leder for Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), Kirsti Saxi.

Senteret, som holder til ved Nord universitet i Bodø, har nylig gjennomført konferansen Muligheter – opplevelse, mestring og inkludering. Denne konferansen har et spesielt blikk på barn og unge som har behov for særskilt tilrettelegging i opplæringen.

Forskning viser at barn med spesielle behov i større grad opplever mestring og inkludering gjennom de praktisk-estetiske fagene.

– Tema er høyaktuelt, fordi de praktisk-estetiske fagene, som kunst og håndverk, dans, musikk og drama, er nedprioritert i dagens skole, ifølge Saxi.

Les hele saken på nettsidene til Nord universitet.