En notis fra Nord universitet - les mer.

Digital disputas: Opponentene professor Ari Jantunen (Lappeenranta-Lahti University of Technology, Finland) og D.sc Taina Eriksson (University of Turku, Finland) deltok via Teams.
Digital disputas: Opponentene professor Ari Jantunen (Lappeenranta-Lahti University of Technology, Finland) og D.sc Taina Eriksson (University of Turku, Finland) deltok via Teams.

Historisk disputas i Steinkjer

Publisert

Universitetslektor Lars Hovdan Molden ved Handelshøgskolen ble den aller første fra Nord universitet til å gjennomføre en disputas i Steinkjer.

Digitale disputaser er de siste månedene blitt normen i et akademia i koronatid. Sånn sett skilte ikke gårsdagens disputas ved Nord universitet seg ut fra øvrige disputaser for tiden.

Likevel ble denne av det helt spesielle slaget. For selv om disputasen var digital, foregikk selve gjennomføringen fysisk i lokalene ved Nord universitet i Steinkjer. Med det ble Lars Hovdan Molden historisk i Nord-sammenheng.

– Det er klart at det gjorde dagen ekstra spesiell for min del. Dekan Erlend Bullvåg sier han er opptatt av at fakultetet skal være en pioner på å dyrke fram stipendiater også utenfor moderskipet Bodø. Så langt har vi hatt fire disputaser i Mo i Rana og nå denne i Steinkjer. Det har vært veldig hyggelig å være med på, sier Molden.

– Samtidig skulle jeg gjerne hatt en fullsatt sal, da jeg vet at det gir meg utrolig mye energi. I stedet fikk vi lov til å ha kun tjue stykker til stede i auditoriet som rommer rundt 250 mennesker. De fikk i alle fall god plass da, sier han og ler.

Bedrifters evne og vilje til omstilling

I sin avhandling har Molden sett på hva det er som gjør at noen bedrifter er i stand til å fornye seg, mens andre bukker under i tider med store endringer. En problemstilling som har fått ekstra aktualitet nettopp i tiden vi nå er inne i med en pandemi.

Suksessfaktoren er ifølge Molden en oppskrift bestående av hovedsakelig tre ingredienser: sensing, seizing and reconfiguring. Eller med andre ord: evne til å fange opp at endringer skjer, ha en systematisk tilnærming til hvilke prioriteringer man skal gjøre og deretter ha evne og vilje til omstilling.

Les mer om disputasen på hjemmesidene til Nord universitet