Cathrine Borgen er opprinnelig pedagog, og har vært med å starte NLAs utdanning innen økonomi og administrasjon. Nå tar hun doktorgrad om hva norske økonomiutdanninger underviser om etikk. (Foto: Jo Stevenson, NLA Høgskolen)
Cathrine Borgen er opprinnelig pedagog, og har vært med å starte NLAs utdanning innen økonomi og administrasjon. Nå tar hun doktorgrad om hva norske økonomiutdanninger underviser om etikk. (Foto: Jo Stevenson, NLA Høgskolen)

Etikk i norske økonomistudier blir ny doktorgrad

Published

Så seint som i 2011, i kjølvannet av finanskrisen, ble etikk et obligatorisk emne i økonomiutdanninger i Norge. Nå undersøker Cathrine Borgen hva studenter ved norske økonomiutdanninger faktisk lærer om etikk, i sin doktorgrad ved NLA Høgskolen.

– Så langt har jeg funnet ut at det er ekstremt varierende hvilken status etikkemnene har innenfor de ulike institusjonene, forteller Borgen.

Borgen studerer alle offentlige emneplaner i etikk og samfunnsansvar for økonomer, for å se hvilke valg som blir tatt når institusjonene skal undervise i etikk – og med det hvordan de tenker om etikk.

Ved NLA Høgskolen har mange lurt på hvorfor en kristen høgskole skal undervise i økonomi, forteller Borgen. For henne er studiet derimot en mulighet til å påvirke de som skal forvalte pengene våre til å huske på menneskene bak tallene.

– Den kristne forvalter-tanken er tydelig hos oss på NLA. Vi tror på at mennesket er skapt med ressurser og gaver som vi skal forvalte, og vi vil hjelpe studentene til å se forvalter-ansvaret sitt. Studentene må selv velge hvordan de siden vil bruke dette, sier Borgen.

Les mer om denne saken på nettsidene til NLA Høgskolen