Nå vil svenske forskere vite hvorfor det er hvite elger i Värmland. De gransker hele elgens DNA for å finne svaret. (Foto: Lase Dybdahl, Wikimedia Commons)

Hvorfor er elger i Värmland hvite?

Bilder av de populære hvite elgene i Värmland går verden rundt på sosiale medier. Nå vil svenske forskere finne ut hvorfor elgene er hvite.

At den hvite fargen har noe med elgens gener å gjøre er opplagt.

Den hvite elgen i Värmland er ikke en albino-elg, for da ville den hatt røde øyne. Elgens hvite pelsfarge er i stedet et resultat av det som kalles leukisme, en tilstand som i likhet med albinisme også fører til at det mangler fargestoff i huden/pelsen.

Hos isbjørn er leukismen permanent. Hos andre dyr som fjellrev, hare og snømus er den avhengig av årstiden. Uten at noen av disse dyrene altså er albinoer.

Nå vil forskere ved Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) sammenligne arvemassen hos de hvite elgene med de vanlige brune elgene, for å forsøke å finne ut hvilken endring i genene som gjør dem hvite.

Hvite elger er ikke helt unikt for Värmland i Sverige, som er nabofylke med både Østfold, Akershus og Hedmark. Også i Nord-Amerika er det sett hvite elger. Indianere har kalt dem «White spirit moose».

Det er ikke ofte at en hvit elg fra Värmland rusler over grensen til Norge.

Da elgen Albin tok en tur til Østfold i 2011 opplevde den første å bli rikskjendis. Da elgjakta startet, ble den likevel et av de første ofrene.

Den teknologiske DNA-utviklingen hvor forskere kan undersøke hele individers arvemateriale, har nå åpnet helt nye muligheter for å finne ut hvorfor noen elger blir hvite.

– Nå venter vi på at DNA-sekvenseringen skal bli ferdig, slik at vi kan begynne å lete etter det genetiske avviket hos de hvite elgene, sier SLU-forsker Sofia Mikko til den svenske nettavisen forskning.se.