Hubble-teleskopet sett fra romfergen under det siste service-oppdraget, utført av astronautene ombord på romfergen Atlantis. Dette oppdraget ble utført i 2009.

NASA søker: Noen som vil dytte Hubble?

Hubble trenger snart et kraftig spark i teleskopet. Hvis ikke, går det galt.

Romteleskopet Hubble er et svært spesielt vitenskapelig instrument. Det har vært i drift siden 1990, og på tross av sin alder er det fortsatt flittig i bruk av astronomer over hele verden.

Hubble startet sin karriere med store tekniske problemer. En alvorlig feil på optikken i teleskopet måtte repareres ganske tidlig i instrumentets karriere, men etter reparasjonen har Hubble levert fantastiske og klare bilder av universet.

Teleskopet har blitt reparert og oppgradert flere ganger. Teleskopet har fortsatt relevant og har mange bruksområder, selv om det nye, store romteleskopet James Webb kom i drift i 2022.

Her ser Hubble langt bakover i unversets historie, samtidig som at teleskopet ser svært mange galakser - i en ørliten flik av nattehimmelen. Det kalles Hubble Ultra deep field.

Det er store forskjeller på disse to teleskopene, og du kan lese mer om hvilke nisjer innenfor astronomien disse instrumentene fyller.

Og NASA har planer om å holde Hubble-teleskopet i drift i mange år til.

På vei nedover

Men det krever en løsning for å redde teleskopet. Siden 2009 har teleskopet vært på vei ned i atmosfæren. Nå leter de etter løsningen.

Problemet er at Hubble-teleskopet trenger en dytt.

Hubble sett av romfergen Discovery i 1997.

Det ligger i ordet: Hubble er et romteleskop, men det er ikke veldig langt ut i rommet. Hubble-teleskopet går i bane rundt 535 kilometer over jordoverflaten.

Det finnes ingen klar grense for hvor verdensrommet begynner, som du kan lese mer på forskning.no.

Der Hubble går i bane, er det fortsatt noen få luftmolekyler som teleskopet krasjer inn i. Dette er nesten helt umerkelig i løpet av år, men effekten er stor nok til at teleskopet går litt saktere hvert år. Til slutt vil teleskopet miste så mye fart rundt jorden at teleskopet vil brenne opp i atmosfæren.

NASA selv estimerer at teleskopet kan være for langt på vei ned i atmosfæren rundt midten av 2030-tallet.

De har nylig sluppet en såkalt Request For Information (RFI), som er en måte for statlige etater i USA for å kommunisere hva de trenger fra for eksempel private selskaper.

Denne RFI-en kan leses her, og NASA skriver rett ut at de trenger en demonstrasjon på teknikker for å dytte satellitter høyere opp i bane.

De nevner at teknikken kan brukes på Hubble-teleskopet i løpet av de neste årene.

Flere gamle satellitter

Bakgrunnen er at NASA og andre etater i USA har aldrende satellitter som enten må fjernes fra bane eller løftes opp for å holdes i bane. NASA søker kommersielle partnere som kan utvikle disse teknikkene, ifølge romfartsorganisasjonen.

Bransjenettstedet Spacenews.com melder at flere kommersielle romselskaper har meldt seg på. De to amerikanske selskapene Momentus og Astroscale skal samarbeide om å lage et forslag – et konsept som de kaller det.

Ideen er at et lite fartøy skal koble seg på Hubble-teleskopet for så og gi det en dytt. Momentus står for selve fartøyet, mens Astroscale skal stå for tilkoblingen. På deres hjemmesider beskriver de tjenesten som LEX (Life Extension).

Forslaget går ut på å løfte teleskopet rundt 50 kilometer høyere opp i bane.

Dette er bare et av forslagene. I fjor ble SpaceX og NASA enige om å undersøke mulighetene for å bruke selskapets Dragon-romfartøy til å gi Hubble et dytt.

Disse undersøkelsene skal være ferdige, og romfartsorganisasjonen skal vurdere de neste stegene, ifølge Spacenews.com.

Nå gjenstår det bare å se hva slags løsning NASA kommer til å velge, eller om Hubble kommer til å brenne opp i atmosfæren i løpet av en 10-15 års tid.