Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Trange butikklokaler med reoler tett i tett som flyter over med varer, kan gjøre forbrukere så klaustrofobiske at de mister kjøpelysten.
Men også åpne lokaler med bare gulvflater og minimalt med varer, kan gi forbrukerne angst.
Løsningen i begge tilfeller kan være å spre duftende luft, viser ny forskning fra Concordia Universitet i Montreal, Canada. Men ikke hvilken som helst lukt.
Omvendt lukt bekjemper uro
Butikkeiere bør ta utgangspunkt i sine egne lokaler, før de velger lukttype.
I studien som nylig ble publisert i American Journal of Business, har forskere funnet ut at ulike lukter kan virke beroligende når de sendes ut i butikkmiljøet.
- Lukt er best til å bekjempe stress når den skaper en følelse av åpenhet i tettpakkede butikkmiljøer, eller hjemmekos i butikker med mye plass, sier professor i markedsføring Biancha Grohmann.
Forskerne inviterte forbrukere til et laboratorie som på omgang var tettpakket eller nesten tomt, for å teste hvordan lukt som sendes ut i butikkmiljøet påvirker folks stressnivå.
I tre forsøk ble luft med ulike lukter sendt ut i de konstruerte butikklokalene. En lukt av fyringsved, som skulle gi assosiasjoner til små rom. En lukt av hav, som minner om åpent landskap.
I det tredje tilfellet hadde luften ingen lukt i det hele tatt.
Hav i trange lokaler
I tettpakkede omgivelser fortalte forbrukerne at de følte seg minst stresset når de kjente lukt som ga assosiasjoner til åpent landskap.
Butikkeiere som har trange butikklokaler, enten på grunn av begrenset plass eller stort varevolum, kan altså forhindre klaustrofobi hos sine kunder ved å sende ut havlukt.
Hjemmekos
I et nesten tomt lokale følte forbrukerne seg roligere når de ble utsatt for lukten av peisved.
Butikkeiere som kjører en minimalistisk trend med mye plass, bør altså vurdere å bruke en lukt som kan fremkalle en følelse av hjemmekos.
Annonse
Feil lukt forsterker uro
Stressnivået var høyest i det nesten tomme lokalet, når testpersonene samtidig ble eksponert for lukten av sjølukt.
- Studien viser at butikkeiere bør være bevisste på hvordan de kombinerer butikklokalene med en passende lukt, for å senke forbrukernes uro. Dermed kan de forbedre forbrukernes kjøpeopplevelse, sier Grohmann.
Manipulering av kundenes kjøpelyst er langt fra nytt. I 2011 skrev Time Magazine om at duften av sjokolade og nybakt focaccia i noen shoppingsentre i New York, er falsk.
Riktignok selger de sjokolade og nybakt italiensk brød i disse butikkene - men lukten blir i tillegg blåst ut gjennom luktmaskiner som er strategisk plassert i lokalene.
Aromaene er designet for å gjøre forbrukerne mer sultne og dermed få oss til å kjøpe mer. Og salget steg sju prosent etter at butikkene i Brooklyn tok luktmaskinene i bruk.
Neste gang du er i en butikk, bør du derfor prøve å la lommeboken styre kjøpet ditt, og ikke nesen.
Referanse:
Tina Poon mfl: Spatial density and ambient scent: effects on consumer anxiety, American Journal of Business 2014 10.1108/AJB-05-2013-0027. Sammendrag