Glemmer reklamen i sexy programmer

Folk husker merkevarene dårligere når de averteres i reklamepausene for tv-serier med mye seksuelt innhold, viser en ny men liten studie.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskerne bak studien antyder at annonsørene ikke bruker pengene så godt hvis de kjøper reklameplass under sexy fjernsynsprogrammer.

Studien viser også at menn husker merkenavn fra reklamer med seksuelt innhold, mens kvinnene ikke liker denne typen reklame.

Liten studie

Studien involverte 60 universitetsstudenter i alderen 18 til 31 år - med en gjennomsnittsalder på 21 år. Halvparten var menn og halvparten var kvinner.

Studentene ble delt inn i fire grupper.

Den ene gruppen så en utilslørt seksuell episode av Sex and the City, med sexy reklamer i pausene.

Den andre gruppen så den samme episoden, men med ikke-seksuelle reklamer.

Gruppe nummer tre så en episode av Malcolm in the Middle uten seksuelle referanser, men med seksuelle reklamer.

Den siste gruppen så den samme episoden, kombinert med ikke-seksuelle reklamer.

- Involverende eller forstyrrende

- Det at erindringen av reklamene ble hindret av seksuelt innhold i programmene, antyder at det er noe spesielt involverende eller forstyrrende ved seksuelle programmer.

Det sier Adrian Furnham ved Department of Psychology ved University College London i en pressemelding fra forlaget Wiley.

- Interessant nok er dette noe som også er funnet for programmer med aggressivt innhold, sier han.

- Sex ser ut til å hindre kvinners erindring av en reklame. Sex er bare et nyttig reklameredskap når man selger til menn, sier Ellie Parker, også ved University College London.

Referanse:

E. Parker et al; Does Sex Sell? The Effect of Sexual Programme Content on the Recall of Sexual and Non-Sexual Advertisements; Applied Cognitive Psychology, februar 2007; doi:10.1002/acp.1325.

Powered by Labrador CMS