Annonse
Ord som «jeg» og «meg» dukker oftere opp når amerikanere melder fra mobilen enn fra en større datamaskin.

Får mobilen oss til å dele mer?

Folk er mer personlige på nett fra smarttelefonen enn når de skriver på en pc, antyder en amerikansk undersøkelse.

Publisert

En del studier tyder på at vi er mindre sjenerte bak skjermen enn når vi står ansikt til ansikt med andre mennesker. Vi legger i vei om oss selv over internettet.

Noe forskning viser at det spiller liten rolle hvilken skjerm du logger deg inn fra.

Men ifølge en amerikansk studie ser det ut til at vi deler enda mer gjennom mobiltelefonen enn vi gjør fra pc-en.

Tvitrer i førsteperson

Forskerne undersøkte saken fra flere kanter.

De sjekket hvilke ord folk brukte i rundt 370 000 meldinger knyttet til bestemte temaer på det sosiale mediet Twitter og 10 000 restaurantanmeldelser på nettstedet Tripadvisor.

Så sammenlignet de meldinger skrevet på telefonen med meldinger som kom fra en større datamaskin.

Et dataprogram sorterte ut ord som viste om folk skrev i førsteperson, jeg og meg, brukte ord om særlig negative følelser, eller nevnte familie og venner.

Forskerne fikk også 1900 mennesker til å vurdere hvor private og usensurerte de syntes en del av meldingene framsto.

Alt pekte i samme retning: Folk skrev mer personlige meldinger fra mobilen.

Gir bort e-postadressen

I en tredje undersøkelse sjekket forskerne hvem som svarte på 20 000 annonser på nett som oppfordret kundene til å dele privat informasjon, for eksempel e-postadressen sin.

De som brukte telefonen, ga oftere bort personopplysninger enn pc-brukerne.

Men det skjedde bare når reklamen handlet om potensielt sensitive temaer som helseprodukter og datingsider. Det var ingen forskjeller ved reklamer for musikk eller mat.

Er det mobilen som sørger for dette? Eller er det noen forskjeller mellom dem som bruker mobilen og pc-en som gjør at noen både velger mobilen og er typen til å dele mer?

Det svarer ikke disse tre undersøkelsene på. Avsenderne valgte selv hvilken dings de skulle koble seg på.

Forteller om flaue kjøp

Men i en fjerde undersøkelse delte forskerne 715 personer tilfeldig inn i to grupper. Deltakerne skulle skrive fem setninger om en fritt valgt opplevelse de ble opprørt av, for eksempel en krangel. Halvparten fikk beskjed om å skrive på pc-en, den andre halvparten på telefonen.

Igjen kom det til dels mer personlige meldinger fra smarttelefonene, både etter typen ord å dømme som dataprogrammet fanget opp og hvordan personer vurderte dem. Deltakerne skrev oftere i førsteperson og om familie, men ikke mer om venner eller negative følelser.

I en femte undersøkelse ble 1400 deltakere bedt om å oppgi et produkt de hadde kjøpt som de var flaue over, for eksempel mot hårtap. De som tilfeldigvis brukte mobiltelefonen, var mer villige til å oppgi slike kjøp og beskrive dem i detalj.

Det kan hinte om at smarttelefonen påvirker oss.

Føler seg trygge på mobilen

Hvis det stemmer at vi blir mer personlige og mindre kritiske til personvern fra smarttelefonen – hvorfor er det slik?

Det vet ikke forskerne helt.

Tidligere forskning tyder på at en del av oss har et nært forhold til mobilen vår.

En studie fra Sør-Korea i 2017 viste for eksempel at for noen kan telefonen føles som en forlengelse av personligheten.

Det kan bety at vi føler oss tryggere når vi bruker den enn pc-en, mener de amerikanske forskerne.

– Fordi smarttelefonen er med oss hele tida og fyller så mange viktige funksjoner i livene våre, fungerer den ofte som en «smokk for voksne» som gir eieren en behagelig følelse, sier Shiri Melumad ved University of Pennsylvania i en pressemelding fra American Marketing Association, som gir ut tidsskriftet studien er publisert i.

Melumad og en kollega spurte deltakerne blant annet om smarttelefonen eller pc-en gjør at de føler seg trygge eller rolige. De som svarte ja på det, var også mer personlige i den lille fortellingen sin.

Liten skrift

Mobilbrukerne fortalte dessuten oftere enn pc-brukerne blant annet at de stengte ute omgivelsene mens de skrev fem setninger om noe som opprørte dem eller beskrev et produkt de var flaue over.

Selve størrelsen på smarttelefonen kan tenkes å legge føringer for kommunikasjonen, tror forskerne. Det kan være vanskelig å lese og taste på en liten skjerm.

Andre undersøkelser tyder på at vi fokuserer på færre ting av gangen når vi synes noe er vanskelig. Kanskje dette gjør at vi overser alt annet enn å dele synspunktene vår og tenker mindre på om vi utleverer oss selv, undrer de amerikanske forskerne.

Næringslivet bør være interessert i dette, mener de. Selskaper kan trolig få vite mer om kundene sine gjennom telefonen. Av samme grunn bør forbrukerne være bevisste på hvilket apparat de velger når de skal kommunisere med kommersielle aktører.

Referanse:

Shiri Melumad og Robert Meyer: Full Disclosure: How Smartphones Enhance Consumer Self-Disclosure. Journal of Marketing, 17. mars 2020. Doi: 10.1177/0022242920912732. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS