Den usynlige gorillaen

Forsøk på multitasking viser at vi kan bli så oppslukt av en oppgave at vi ikke får med oss at det kommer en mann i gorilladrakt inn i rommet.

Forskerne kaller det å være uoppmerksomhetsblind - det som gjør at bilister oftere havner i ulykker om de prater i mobiltelefon.

Fenomenet er forsket mye på, og nå viser en studie at folks svært ulike evne til å kunne være oppmerksom på mange ting samtidig kan skyldes noe forskerne kaller arbeidsminnekapasitet.

Ifølge forskerne er det denne kapasiteten som avgjør om du greier å fokusere oppmerksomheten din på flere ting samtidig eller om du blir så oppslukt av én ting at du blir blind for noe annet.

- Fordi folk har ulike evner til å fokusere oppmerksomhet, så kan dette påvirke om du får med deg at det skjer noe uventet, som at en person i gorilladrakt spaserer over skjermen din, sier Janelle Seegmiller, en av forskerne bak studien, i en pressemelding fra University of Utah i USA.

"Forsker Jason Watson minner om at nesten ingen greier å konsentrere seg om å kjøre bil og snakke i mobilen samtidig. (Foto: Janelle Seegmiller/David Simons)"

Studien publiseres i det neste nummeret av tiddskriftet The Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition.

Mattestykker og gorilladrakt

197 deltagere mellom 18 og 35 år var med i forsøket. Først ble arbeidsminnekapasiteten deres testet ved at de ble bedt om å huske ulike mattestykker og løsninger. Etterpå ble de bedt om å se på en noe spesiell film.

I videoen, som du kan se nederst i artikkelen, står seks skuespillere og kaster to basketballer frem og tilbake til hverandre. Deltagerne ble bedt om å telle antall ganger ballen ble kastet av en av de hvitkledde spillerne, og om å si fra hvis de oppdaget noe uvanlig.

Utrolig nok viser resultatene at under halvparten av alle deltagerne fikk med seg at det spaserte en person i gorilladrakt rett gjennom der basketballspillerne sto.

I tillegg viser studien at 67 prosent av de med høy arbeidsminnekapasitet fikk med seg gorillaen, mens bare 37 prosent av de med lavere kapasitet så den.

Ifølge forskerne viser dette at de som legger merke til gorillaen er bedre til å fokusere oppmerksomheten sin, og dermed bedre til å gjøre flere ting på én gang.

- Noen individer kan ha nok fleksibilitet i oppmerksomheten til å få med seg distraksjoner som kan forårsake ulykker. Det betyr likevel ikke at folk bør distrahere seg selv  ved å prate i mobilen mens de kjører.

- De tidligere studiene våre viser nemlig at bare 2,5 prosent av oss greier å kjøre bil og prate i mobilen samtidig uten at det går utover noen av aktivitetene, sier Jason Watson, forsker ved University of Utah, ifølge pressemeldingen.

Her kan du se videoen deltagerne ble bedt om å se:

(Video: David Simons)

Se flere psykologivideoer på www.theinvisiblegorilla.com

Pressemelding fra University of Utah